بهره برداری از ۱۷ پروژه در هفته تعاون/ لزوم معرفی کالابرگ الکترونیک به مردم همدان
بهره برداری از ۱۷ پروژه در هفته تعاون/ لزوم معرفی کالابرگ الکترونیک به مردم همدان
مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه شعار هفته تعاون امسال "حکمرانی تعاون و حکمرانی مردم" است گفت: در طول این هفته ۱۷ پروژه تعاونی با ۱۸۷ نفر اشتغالزایی در استان همدان مورد افتتاح و بهره‌برداری قرار خواهند گرفت.

به گزارش همدان تیتر، یوسف شعبانی، مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: بنابر ابلاغیه صورت‌گرفته از سوی وزارتخانه همزمان از یکم تا هفتم شهریور ویژه برنامه‌های هفته تعاون را همزمان با هفته دولت برگزار می‌کنیم. مخصوصا که این دو برنامه در ایام منتهی به اربعین حسینی است و امیدواریم برنامه‌ها براساس احکام حاکمیت و برای رضای خداوند باشد.

وی با بیان اینکه نگاه ویژه به مردم، محرومین و ارتقای سلامت کار داریم، افزود: در برنامه‌های بالادستی سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور سهم ۲۵ درصدی است، ما هم دقیقا همین دستور را سرلوحه کار قرار دادیم و هدف گذاری تحقق سهم ۲۵ درصدی از سهم اقتصاد استان است که در حال حاضر سهم بخش تعاون ۷ درصد است.

شعبانی عنوان کرد: با توجه به محوریت مردم در فعالیت‌های تعاونی مردمی سازی فعالیت‌های اقتصادی را در کنار بخش تعاون مدنظر قرار دادیم. استان همدان با توجه به ظرفیت مناسبش در کانون‌های کسب و کار تعاون در این بخش هم وارد شده است.

*تشکیل شورای توسعه بخش تعاون در همدان

وی با اشاره به اینکه تشکیل شورای توسعه بخش تعاون را در دستور کار قرار داد‌ه‌ایم، تصریح کرد: در این راستا یک برنامه سه ساله برای توسعه بخش تعاون پیش بینی کردیم که این برنامه از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۴ با ریاست استاندار اجرا می‌شود.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان خاطرنشان کرد: در حال حاضر در استان همدان حدود هزار و ۲۹۳ تعاونی فعال با ۱۵ هزار و ۶۴۹ شاغل در حال فعالیت هستند. که ۷۲۸ تعاونی معادل ۵۷ درصد در حوزه تعاونی تولیدی است که بزرگترین شرکت و پر جمعیت‌های استان از حوزه تعاونی‌های تولیدی هستند.

*شهرستان همدان پرجمعیت‌ترین واحد تعاونی استان

وی ادامه داد: ۱۸۵ واحد معادل ۱۴ درصد در قالب تعاونی توزیعی هستند، ۳۸۰ واحد معادل ۳۰ درصد در حوزه خدماتی هستند که شهرستان همدان با ۳۴۷ تعاونی معادل ۲۷ درصد پرجمعیت‌ترین واحد تعاونی استان را در اختیار دارد.

شعبانی بیان داشت: در سند توسعه بخش تعاون، راهبردهای کلان هم در دستور کار قرار دادیم و مواردی همچون فقرزدایی، ترویج فرهنگ تعاون و بهبود محیط کسب و کار با ظرفیت بخش تعاون را به عنوان راهبرد قرار دادیم‌.

*درخشش تعاونی‌های استان همدان در عرصه رقابت ملی

وی اضافه کرد: همه ساله در راستای توجه به بخش تعاون جشنواره تعاونی برتر در سطح استان برگزار می‌شود. هجدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر در استان همزمان با سراسر کشور با حضور ۱۴۵ تعاونی برگزار شد که از این تعداد ۱۹ تعاونی حائز رتبه استانی، چهار تعاونی در سطح شهرستان و ۱۱ تعاونی به به مرحله ملی راه یابند که در ۱۰ سال گذشته چنین چیزی بی‌سابقه بوده و تعاونی‌های استان در عرصه رقابت ملی هم نفوذ پیدا کردند.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه حاکمیت برای بخش تعاون سه دستور دارد، گفت: در بخش حمایت در سال ۱۴۰۰ به ۲۹ تعاونی تسهیلات پرداخت شد. در سال ۱۴۰۱، ۵۹۰ میلیارد تومان از از طریق بانک توسعه تعاون به ۴۹ طرح پرداخت شد. در سال ۱۴۰۲، تعداد ۴۴ تعاونی معادل ۲۲۰ میلیارد تومان از طریق منابع در اختیار برای بهره مندی بخش تعاون به شبکه بانکی معرفی شدند. همچنین ۵۰۰ میلیون تومان از ردیف اعتبارات ماده ۱۵۴ به بخش توسعه تعاونی‌های دانش بنیان اختصاص داده شد.

وی ادامه داد: در بخش هدایت تعاونی‌ها نیز اقداماتی از قبیل آموزش و ارتقای مدیریت‌ها را در دستور کار خود قرار دادیم. بخش سوم هم نظارت بر تعاونی‌های فعال است که مسائل حقوقی، مالی و برگزاری مجامع سالانه در استان در راستای نظارت بر تعاونی‌ها صورت می‌گیرد.

شعبانی به اهمیت توجه به صادرات بخش تعاون پرداخت و گفت: در سال ۱۴۰۱ ، ۴۸ میلیون دلار صادرات، در سال ۱۴۰۲، ۵۹ میلیون دلار که تا این لحظه ۱۰ میلیون دلار آن محقق شده است.

وی  افزود: صادرات بخش تعاون با محوریت ۷ کشور آسیای میانه، عراق، کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشوری اروپایی است که محصولات استان در این کشورها توزیع می شوند. که حضور اخیر تیم اقلیم کردستان عراق در نمایشگاه بین‌المللی در حوزه کیف و کفش چرم هم اتفاق مبارکی بود که به موازات اجرایی شدن قراردادها، گزارش‌ها به اطلاع مردم خواهد رسید.

“حکمرانی تعاون و حکمرانی مردم ” شعار هفته تعاون امسال

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه شعار هفته تعاون امسال “حکمرانی تعاون و حکمرانی مردم است”، گفت: در طول این هفته ۱۷ پروژه تعاونی با ۱۸۱ نفر اشتغالزایی مورد افتتاح و بهره‌برداری قرار خواهند گرفت. که از این تعداد ۹ تعاونی تولیدی، ۶ تعاونی توزیعی و ۲ تعاونی در حوزه خدمات فعالیت می‌کنند. که شهرستان ملایر با ۶ تعاونی بیشترین تعاونی قابل افتتاح در هفته تعاون را به خود اختصاص داد.

وی با بیان اینکه هزار و ۲۹۳ تعاونی استان در سه بخس تولیدی خدمات و توزیعی تقسیم می‌شوند، افزود: تعاونی تولیدی شامل ۷۲۸ واحد، خدماتی شامل ۳۸۰ واحد، تعاونی توزیعی شامل ۱۸۵ واحد است.

شعبانی با اشاره به ایجاد بیش از ۱۵ هزار فرصت شغلی در بخش تعاون، گفت: حفظ وضع موجود تعاونی‌ها بسیار اهمیت دارد و از ابتدای سال تاکنون ۲۲ تعاونی با هدف حاکمیت و حمایت از تعاونی‌ها احیا شدند.

وی با اشاره به سرآمد بودن استان همدان در بخش تعاونی مسکن مهر گفت: استان همدان بالغ بر ۹۸ درصد از تعهدات خودش را در حوزه تعاونی های مسکن مهر انجام داده است و با کمترین موضوع حقوقی در این خصوص مواجهیم.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: بخش بعدی در اداره کل در حوزه روابط کار است، که رسالتش تنظیم روابط کار بین کارگر، کارفرما و دولت است و در تلاش ایجاد یک مثلث در روابط کار هستیم. به موازات ناقص بودن این سه اضلاع این خدمات ناقص ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: این حوزه از ۴ بخش بالغ بر تشخیص و حل اختلاف تشکیل می‌شود که در طول سال بالغ بر ۶ هزار دادخواست رسیدگی می‌کنیم، در کنار اینها ا اصل سازش و مشاوره نیز استفاده و بالغ بر ۹۰۶ رای سازشی ابلاغ کردیم و ۱۱ هزار و ۸۲۴ هم مشاوره داشتیم. زمان رسیدگی به شکایت هم از سه ماه به ۲۲ روز رسیده است.

شعبانی افزود: بخش دوم تشکلات کارگری و کارفرمایی با هدف کمک به حضور جامعه کارگری و کارفرمایی در تصمیمات مربوط به خودشان است. سومین بخش حوزه بازرسی کار است با هدف نظارت بر اجرای دقیق قانون کار است که در استان همدان ۲۴ هزار و ۲۱۲ واحد مشمول قانون کار وجود دارد. بخش چهارم هم بیمه بیکاری و حمایت از مشاغل است که در حال حاضر در سطح استان هزار و ۸۲۰ هزار نفر بیمه بیکاری دریافت می‌کنند.

وی ابراز داشت: دیگر حوزه کاری این اداره‌کل، مدیریت اشتغال و کارآفرینی است که سیاست مه در این خصوص دوری از بازی با عدد و ارقام است تا رفاه را سر سفره مردم نبینیم گزارش‌ها فایده‌ای ندارد. در این خصوص نگاه ویژه به فارغ التحصیلان و ظرفیت‌های موجود در استان داریم.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مستعد بودن استان همدان در حوزه کانون‌های کسب و کار گفت: در سطح استان ۲۲ کاریابی فعال و ۱۵ مرکز مشاوره شغلی داریم.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲، ۲۰ هزار و ۷۰۶ فرصت شغلی برای حدود ۲۲ دستگاه اجرایی پیشنهاد شده است، افزود: تا این لحظه ۸ هزار و ۹۲۲ فرصت شغلی حدود ۴۵ درصد محقق شده است. که فرصت‌های شغلی از سه طریق پیامکی، تلفنی و میدانی راستی‌آزمایی می‌شوند.

شعبانی با اشاره به سهم هزار و ۶۱۲ میلیارد تومانی استان از تبصره ۱۶ گفت: در حوزه تسهیلات کشاورزی ۵۸۰ میلیارد تومان پرداخت شده که رتبه نخست را در این زمینه دارا هستیم. در حوزه مشاغل خانگی پارسال ۱۱۰ میلیارد تومان سهم استان بود و این در سال ۱۴۰۲، به ۱۳۲ میلیارد تومان افزایش یافته و میزان وام هم از ۱۰۰ میلیون به ۱۵۰ میلیون تومان ارتقا یافت.

وی با اشاره به برگزاری ۱۵۰ رویداد ورزشی برای جامعه کارگری، گفت: در حال حاضر در ۴ شهرستان، ۶ مجموعه فرهنگی و ورزشی کارگران داریم.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی به طرح ملی کالابرگ الکترونیک اشاره کرد و گفت: دولت با هدف هدفمندی یارانه‌ها، مدیریت بازار و کنترل اقدام به افزایش مبلغ یارانه دهک‌های یک، دو و سه کرده است تا قبل از اجرای این طرح مبلغ یارانه ۴۰۰ هزار بود و دهک‌های ۴، ۵، ۶ و بخشی از دهک‌های ۱۰، ۳۰۰ هزار تومان بود که از خردادماه سال جاری مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به ۴۸۰ هزار تومان افزایش یافت‌ و اخیرا از ماه مرداد به ۵۲۰ هزار تومان افزایش یافت.

وی با بیان اینکه دو هزار و ۸۲۸ فروشگاه در سطح استان همدان در بخش روستا و شهر در اجرای طرح ملی کالابرگ الکترونیکی فعال هستند، گفت: ۲۳۶ هزار و ۴۸۰ خانوار معادل ۶۳۹ و ۱۴۲ نفر به عبارتی در استان همدان مشمول طرح کالابرگ الکترونیکی هستند. تا این لحظه در خصوص تراکنش‌ها استقبال ضعیف بوده و ۴۳ هزار و ۵۷۱ تراکنش در راستای طرح انجام شده است.

شعبانی دیگر وظیفه این اداره‌کل را مدیریت پشتیبانی و توسعه تعاون‌ها، دانست و گفت: تمام جابجایی بر اساس استعداد یابی و تجربه شخصی و بها دادن به تجربه های درون سازمان بوده. در سال ۱۴۰۱، این اداره کل ۱۴ رتبه برتر کشوری را کسب کرده است.

وی با بیان اینکه در استان همدان ۱۴۲ هزار و ۲۱۷ بیمه شده اجباری وجود دارد، تصریح کرد: ۲۶۲ هزار و ۶۳۵ نفر بیمه تامین اجتماعی هستند و جامعه خانوادگی حدود ۸۱۰ هزار نفر هستند. سال گذشته برای اولین بار بالغ بر ۸ هزار نفر بیمه شده اولی در استان همدان داشتیم.

انتهای پیام/