تنها ۱.۵ درصد کل زمین‌های کشور زیر ساخت‌وساز است
تنها ۱.۵ درصد کل زمین‌های کشور زیر ساخت‌وساز است
فرماندار شهرستان رزن گفت: تنها ۱.۵ درصد کل زمین‌های کشور زیر ساخت‌وساز است این در حالیست که تنها در ۱۶ هزارم درصد زمین‌های کشاورزی شهرستان رزن ساخت‌وساز انجام شده و صددرصد زمین‌های شهرستان رزن درجه یک و کشاورزی بوده و دیگر جایی برای درنظر گرفتن طرح نهضت ملی مسکن نداریم که امیدواریم با پیگیری‌های انجام شده این مشکل مرتفع شود.

به گزارش همدان تیتر، فرماندار شهرستان رزن اظهار کرد: تنها ۱.۵ درصد کل زمین‌های کشور زیر ساخت‌وساز است این در حالیست که تنها در ۱۶ هزارم درصد زمین‌های کشاورزی شهرستان رزن ساخت‌وساز انجام شده و صددرصد زمین‌های شهرستان رزن درجه یک و کشاورزی بوده و دیگر جایی برای درنظر گرفتن طرح نهضت ملی مسکن نداریم که امیدواریم با پیگیری‌های انجام شده این مشکل مرتفع شود.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر با دید باز مدیریتی خود مشکل روستای خمیگان را حل کند، رزن نخستین شهرستان استان خواهد بود که صددرصد نیازهای مردم را در حوزه مسکن برای ۲۰ سال آینده حل می‌کند و حتی برای خانواده‌های سه و چهار فرزندی و خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد زمین رایگان دیده می‌شود و کسی در این شهرستان برای مسکن نمی‌ماند مگر اینکه خودش بخواهد.

 

وی با بیان اینکه در شهرستان رزن ۲۳۲۱ نفر در حوزه طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده بودند که باید به این متقاضیان زمین تعلق گرفته و واگذار شود، تصریح کرد: در سال گذشته برای طرح نهضت ملی مسکن به ۱۰۰ نفر در شهر رزن زمین واگذار شد که در حال ساخت‌وساز هستند و برای ۱۳۰ نفر نیز یک نقطه از محل تملک تعاونی‌ها سهم دولت ایجاد شد که در حال آماده‌سازی برای واگذاری به متقاضیان مورد نظر است.

 

غفاری‌آثار با بیان اینکه برای طرح نهضت ملی مسکن در شهر دمق نیز به این شهر ۴۷ هکتار الحاق شده است، ادامه داد: در این شهر یک مجموعه ۶۶ واحدی مسکن مهر از سال ۸۹ با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد راکد مانده بود که خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده سال گذشته مشکل این مجموعه مرتفع شده و کارهای آن در حال انجام برای واگذاری به متقاضیان است‌.

 

وی بیان کرد: در بحث مسکن حوزه بهزیستی و کمیته امداد هم در شهر و روستای شهرستان ۲۰۴ خانواده تحت پوشش داریم که مستأجر هستند و هر ساله هزینه هنگفتی را باید برای رهن و اجاره مسکن پرداخت کنند که در طرح نهضت ملی مسکن به این خانواده‌های تحت پوشش شهرستان نیز زمین رایگان واگذار می‌شود.

 

غفاری‌آثار گفت: به خانواده‌های تحت پوششی که در روستاهای شهرستان ساکن بودند، زمین رایگان به آنها واگذار و ۲۰۰ میلیون تومان با نرخ سود چهار درصد به آنها پرداخت شده و کمیته امداد نیز ۸۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض به آنها پرداخت می‌کند ضمن اینکه بنیاد علوی نیز قول داده ۶۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض به این افراد پرداخت کند.

 

فرماندار شهرستان رزن اضافه کرد: در طرح نهضت‌ملی مسکن به همه ۲۰۴ خانواده تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد مستأجر شناسایی شده برای صاحبخانه شدن زمین رایگان واگذار می‌شود.

 

وی با اشاره به بحث مسکن در داخل روستاهای شهرستان نیز اظهار کرد: پس از زلزله‌ای که در سال ۸۱ در شهرستان رزن اتفاق افتاد، در آن شرایط ۲۵۰ واحد ساخت‌وساز خارج از محدوده برخی از روستاها انجام گرفته بود و از آن زمان تاکنون بدون هیچ‌گونه سند و پروانه‌ای باقی مانده و خدماتی دریافت نکرده بودند و براساس ماده ۹۹ باید این واحدها از سال‌های گذشته تعیین تکلیف می‌شد.

 

غفاری‌آثار ادامه داد: با پیگیری لازم با کمک شورای تأمین، بنیاد مسکن استان و جهادکشاورزی کمیته فنی استان را برای نخستین‌بار در سطح کشور به شهرستان آوردیم و ۲۵۰ واحد خارج از محدوده را از طریق الحاق موضعی به روستا الحاق کردیم.

 

وی با بیان اینکه الحاق موضعی قانونی است اما در کشور اجرا نمی‌شود و رزن در سطح کشور نخستین شهرستانی است که این اقدام را انجام داده است، افزود: با الحاق موضعی اتفاقات بسیار خوبی در این روستا افتاد و در این رابطه مجوز باز گرفتیم که دهیاران و شوراها می‌توانند یک تا ۱۰ هکتار به محدوده روستاهای خود الحاق کنند.