کاربرد نهج‌البلاغه در زندگی فردی و اجتماعی افراد
کاربرد نهج‌البلاغه در زندگی فردی و اجتماعی افراد
یک مدرس حوزه و مفسر نهج‌البلاغه با بیان اینکه نهج‌البلاغه کاربردهای فراوانی در زندگی فردی و اجتماعی افراد دارد گفت: به عنوان مثال در حکمت 461 به کراهت غیبت و عواقب زشت آن تاکید شده است.

حجت‌الاسلام حسین ثروتی، مدرس حوزه و مفسر نهج‌البلاغه در گفت‌وگو با خبرنگار همدان تیتر، به اشاره به اهمیت توجه به نهج‌البلاغه گفت: شاید در کنار قرآنی که همه ما در خانه هایمان بر سر تاقچه داریم، نهج البلاغه هم باشد، اما چه چیزی بین ما و این آبی بی‌کران فاصله انداخته؟ چه چیز سبب شده که از این شربت شیرین ننوشیم و از پرتو نورش بهره نبریم؟

این مفسر نهج‌البلاغه ادامه داد: شاید همان تلقی‌ای که بین ما و قرآن جدایی انداخته، ما را از کلام زیبای امیر نیز محروم کرده است. شاید با خود گمان کرده‌ایم که من کجا و نهج‌البلاغه کجا؟ من کی می‌توانم کلام ناب امام را درک کنم؟ من که سواد فهم این واژه‌ها را ندارم، ولی فقط کافی است به چشم نامه‌ای از یک دوست دیرین و مهربان، به آن نگاه کنیم، حکمت‌هایش را چون تابلویی پیش روی خود قرار دهیم و بگذاریم طنین صدای مولا دلمان را بلرزاند. آن وقت خواهیم یافت از چه گوهر گران‌بهایی محروم بودیم و خودمان هم خبر نداشتیم.

وی در ادامه به تفسیر برخی نکات مهم در نهج‌البلاغه پرداخت و گفت: در سخنان امیرالمومنین ع آموزه‌های بسیاری برای زندگی فردی و اجتماعی افراد وجود دارد به عنوان مثال در خطبه ۳، به این موضوع اشاره شده که انتخاب بین کسی که حق دیگری رو غصب کرده با کسی که برای اسلام از حق خود گذشته و خار تو چشم و استخوان در گلو داشته خیلی سخته؟!

حجت‌الاسلام ثروتی ادامه داد: همچنین در خطبه ۱۱ به این موضوع اشاره شده که ما باید طوری باشیم که به جای کوه، شیعه علی رو مثل بزنند برای صلابت و محکمی، واقعا ما این‌گونه هستیم؟

وی افزود: امیرالمومنین ع در نامه ۲۱ به موضوع قضاوت اشتباه اشاره دارند و ما باید  قبل از اینکه کینه کسی را به دل بگیریم با خودش صحبت کنیم شاید نمی‌دانسته یا عذر دیگری داشته است.

این مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه امیرالمومنین ع در خصوص کراهت غیبت هم سخنان گوهرباری دارند، گفت: به عنوان مثال در حکمت ۴۶۱ به این موضوع اشاره کرده اند و هنگامی که غیبت می کنید تازه متوجه می‌شوید چقدر ضعیف و ناتوانیم.

وی با اشاره به اینکه امیرالمومنین همواره به شکرگزاری تاکید داشتند، اظهار کرد: به عنوان نمونه در حکمت ۴۴۸ به این موضوع اشاره کردند که یک اتفاق کوچک رو آنقدر با ناشکری بزرگ نکنید، خداوند بدتر از آن را نصیبت می کند.

حجت‌الاسلام  ثروتی با بیان اینکه امام علی ع در خطبه ۱۰۹ به اهمیت قرب به خداوند تاکید دارند، گفت: خوشا به حال فرشته های آسمان! بین همه مخلوقات آن‌ها خدا را بیشتر می‌شناسند و از همه کس هم به خدا نزدیک‌تر هستند.

وی با اشاره به اینکه حضرت علی ع درمورد بخشش هم نکات آموزنده‌ای بیان کرده‌اند، عنوان کرد: به عنوان نمونه در نامه ۲۳ به این موضوع اشاره شده است و ایشان قاتل را بخشیدند حال برخی که حتی حاضر نیستند نزدیکترین دوستان و اطرافیانشان رو ببخشند در حالی که مولا علی دستور داد قاتلش رو ببخشند آیا در قیامت می‌توانند بگویند علی امامی؟.

این مدرس حوزه علمیه با اشاره به حکمت ۳۶۱ گفت: برخی می گویند چرا دعاهایم مستجاب نمی‌شود با توجه به این حکمت باید اول بر پیامبر اکرم صلوات بفرستید بعد دعا کنید اگر کامتان برنیامد آنگه گله کنید.

وی با اشاره به تاکید حضرت علی ع بر تحمل سختی‌ها گفت: حضرت در حکمت ۳۵۱ به این موضوع اشاره کردند که هر وقت احساس کردید در تحمل سختی ها به آخر رسیدید منتظر باشید تا در راحتی رو به رویتان باز کنند.

حجت‌الاسلام ثروتی در ادامه با بیان اینکه حضرت علی ع به کراهت حسادت تاکید داشتند، اضافه کرد: به عنوان مثال در حکمت ۲۲۵ به این موضوع اشاره شده و براساس این حکمت فرد حسود اگر به فکر آخرتش نیست حداقل به فکر سلامتی اش باشد و دست از حسادت بردارد.

انتهای پیام/