حضور دلال، چالش بزرگ گردشگری سلامت در همدان
حضور دلال، چالش بزرگ گردشگری سلامت در همدان
مسئول گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: هم اکنون چالش بزرگ گردشگری سلامت پذیرش بیمار خارجی از طریق دلال است که باید در این زمینه میراث فرهنگی راهی برای کوتاهی دست دلالان پیدا کند.

ویدا سمیعی، مسئول گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی استان همدان در گفتگو با خبرنگار همدان تیتر، اظهار کرد: گردشگری سلامت از سال ۹۷ در همدان فعال شده و دانشگاه علوم پزشکی همدان همت به تکمیل زیرساخت های گردشگری سلامت کرده است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۸ مرکز دارای مجوز گردشگری سلامت در همدان هستند افزود: این مراکز شامل چهار بیمارستان های قلب فرشچیان، فوق تخصصی بعثت، بوعلی و تامین اجتماعی و کلینیک های جراحی افق و شفا و دو مرکز دندانپزشکی آراد و آینده در همدان هستند.

سمیعی با بیان اینکه این مراکز دارای مجوز آی. پی. دی هستند و برای پذیرش بیماران خارجی مجوز از وزارت بهداشت دارند، خاطرنشان کرد: مراکز نامبرده دارای اتاق VIP با تمام امکانات استاندارد ، تیم آموزش دیده جراح، پزشک آی. پی. دی، پرستار و کارشناس آی. پی. دی هستند.

مسئول گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با تاکید بر اینکه همه امور بیماران خارجی با کارشناسان است ادامه داد: تیم پزشکی تسلط کامل بر زبان های انگلیسی، کردی و عربی دارند و برای آنها ۱۱ فرآیند از شروع تماس با بیمار تا زمانی که بیمار ترخیص می شود تعریف شده است.

مسئول گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی استان همدان بیان کرد: در ۶ ماه آینده بیمارستان های مهر ملایر، سینا و اکباتان همدان به جمع این ۸ مرکز که مجوز گردشگری سلامت دارند می پیوندند و مجموع این‌مراکز به ۱۱ مرکز می رسد.

وی در خصوص ارز آوری و درآمدزایی گردشگری سلامت برای استان همدان تاکید کرد: هر گردشگر سلامت ۲ تا ۵ هزار دلار در هر سفری که به نیت پزشکی باشد هزینه می کند و بیمارستان ها مجوز دارند که ۴ برابر بخش خصوصی را از بیمار خارجی دریافت کنند.

سمیعی با بیان اینکه در سال‌های گذشته شرکت هایی با عنوان تسهیل گر سلامت کار بیماریابی خارجی را انجام می داد تصریح کرد: طبق قرارداد میراث فرهنگی و وزارت بهداشت از یکسال گذشته صدور پروانه به میراث در قالب آژانس های مسافرتی واگذار شده است که تعهد کار بازاریابی و پیدا کردن بیماران خارجی را دارند.

وی یادآور شد: برندسازی و همه کارهای اولیه و تکمیل زیرساخت ها که وظیفه دانشگاه علوم پزشکی همدان است انجام شده اما در بازاریابی و بیماریابی مشکل داریم که امیدواریم با پتانسیل های همدان و تیم پزشکی از طریق دفاتر این کار انجام شود.

سمیعی همچنین در خصوص تبلیغ گردشگری سلامت استان گفت: تاکنون بروشورها، فیلم هایی به زبان انگلیسی، عربی و ترکی و معرفی رشته های پزشکی گردشگری سلامت به صورت جهادی تهیه شده و توانسته ایم در نمایشگاه های خارجی حداقل سالی یکبار برای تبلیغ گردشگری سلامت همدان شرکت کنیم.

مسئول گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اضافه کرد: در شهریورماه امسال در نمایشگاه کشور عمان شرکت کردیم و از وزارت بهداشت این کشور دعوت کردیم تا از همدان بازدید به عمل آورد تا در خصوص مسیر مشترک گردشگری سلامت، جذب دانشجوی خارجی و ارائه برنامه های تحقیقی رایزنی کنیم.

وی با اشاره به اینکه نیازمند معرفی همدان و توانمندی های آن در حوزه گردشگری سلامت به هر شکل ممکن هستیم اظهار کرد: به تازگی طبق دستورالعمل سازمان توسعه تجارت و صمت مراکزی که کار گردشگری سلامت انجام می دهند به عنوان صادرکننده خدمات از معافیت مالیاتی برخوردار می شوند و حتی جوایز مالیاتی به آنها تعلق می گیرد که باید این مراکز در پرتال سازمان ثبت نام کنند و به ازای هر بیمار خارجی مبلغی به عنوان مشاوره مالیاتی دریافت می شود.

سمیعی متذکر شد: در حال حاضر در همدان چالش بزرگ چالش پذیرش بیمار از طریق دلال است که هزینه ها را سرسام آور می کند و منجر به شکایت بیمار خارجی می شود.

وی افزود: کار پزشکی را دلالان خراب می کنند و باید در این زمینه میراث فرهنگی راهی برای کوتاهی دست دلالان پیدا کند ؛ چراکه همدان با پتانسیل و توانمندیهای فراوان و کادر پزشکی قوی باید به خوبی مورد بهره برداری و معرفی قرار گیرد.

خبرنگار: منیژه فرهانپور

انتهای پیام/

  • نویسنده : منیژه فرهانپور