صنایع دستی ملایر پیشران گردشگری
صنایع دستی ملایر پیشران گردشگری
شورای جهانی صنایع دستی 10 ژوئن مصادف با 20 خرداد را روزجهانی صنایع دستی نامگذاری نموده است که روزی است برای گرامیداشت هنر و آثاری که مردان و زنان سخت کوش کشورها آنها را با دل و جان تولید می کنند و درکشور ایران بیش از 3 میلیون هنرمند و 300 رشته مختلف هنرهای سنتی و صنایع دستی مشغول به فعالیت هستند .

به گزارش همدان تیتر، ابراهیم جلیلی گفت: شورای جهانی صنایع دستی ۱۰ ژوئن مصادف با ۲۰ خرداد را روزجهانی صنایع دستی نامگذاری نموده است که روزی است برای گرامیداشت هنر و آثاری که مردان و زنان سخت کوش کشورها آنها را با دل و جان تولید می کنند و درکشور ایران بیش از ۳ میلیون هنرمند و ۳۰۰ رشته مختلف هنرهای سنتی و صنایع دستی مشغول به فعالیت هستند .

رئیس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ملایر گفت:متولی اصلی روزجهانی صنایع دستی در کشور ما وزارتخانه میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی است که این روز را تحت عنوان هفته صنایع دستی برنامه ریزی و روز های هفته را نامگذاری می نماید امسال این هفته از ۱۷ خرداد الی ۲۴ خرداد ادامه دارد و هر روز را عنوان و شعاری انتخاب نمودند که روز جمعه ۱۹ خرداد صنایع دستی ، پیشران گردشگری نامگذاری شده است .

جلیلی اظهار داشت: خوب در اصل میراث فرهنگی و صنایع دستی زمینه ساز توسعه گردشگری در همه نقاط مختلف دنیا است و حوزه صنایع دستی تشکیل شورای جهانی صنایع دستی و ثبت هنر شهرها تحت عنوان شهر و روستای ملی و جهانی تحقق این مهم است که صنایع دستی که چندین سال است مغفول مانده هویت خود را یافته و نقش خود را در توسعه گردشگری ایفاد نماید.

وی بیان کرد: ایران یکی از برترین کشورهای دنیا از نظر تنوع صنایع دستی است. ۱۴ شهر و روستای ایران در شورای جهانی صنایع دستی به عنوان شهر جهانی انتخاب شده‌اند. صنایع دستی این شهرها و روستاها در سراسر دنیا دارای شهرت هستند ، حتی به کشورهای خارجی صادر می‌شوند و به عنوان یکی از مهم‌ترین سوغات و محصولات ایران شناخته می‌شوند.

رئیس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ملایر تاکید کرد:ش ورای جهانی صنایع دستی (World Crafts Council) یا به اختصار WCC، یک سازمان غیردولتی و غیرانتفاعی است که در سال ۱۹۶۴ پایه‌گذاری شده است. هدف از راه‌اندازی این سازمان افزایش تعامل با کشورهای دنیا، افزایش توسعه اقتصادی از طریق درآمد حاصل از تولید صنایع دستی، اجرای برنامه‌های تبادل فرهنگی و هنری، برگزاری کارگاه، کنفرانس، سمینار و نمایشگاه‌های مربوط به صنایع دستی و به طور کلی ایجاد انگیزه و کمک به فعالان صنایع دستی در کل دنیا است.

جلیلی در ادامه عنوان کرد: در سال‌های اخیر مسئولان و فعالان صنایع دستی در ایران تلاش کرده‌اند تا شهرهای مختلف ایران را که دارای صنایع دستی خاص و شناخته ‌شده هستند در فهرست جهانی شهرهای صنایع دستی ثبت کنند. ثبت جهانی شهرها، فرصتی عالی فراهم می‌کند تا اهالی بومی این مناطق برای یادگیری و توسعه صنایع دستی خود، تمایل و اشتیاق بیشتری نشان دهند. ثبت جهانی، باعث شهرت بیشتر این صنایع می‌شود و منافع اقتصادی و اجتماعی متعددی برای اهالی بومی دارد که یکی از فاکتورهای رشد گردشگری است.

همچنین وی گفت: شهرستان ملایر در حووزه صنایع دستی به همت همه مسئولین توانست از این ظرفیت به خوبی استفاده نماید و حرکتی مستمر و پرتلاش را در سال های اخیر در ملایر شاهد هستیم و دور برند جهانی مبلمان منبت و ملی مروار بافی گواه این موضوع است که بهانه ای شده است برای تبلیغات ملایر در شبکه های سراسری و برگزاری سه دوره جشنواره که در تیرماه امسال چهارمین دوره آن برگزار می شود . ما شاهد حضور گردشگران در شهرستان ملایر به بهانه هنر صنایع دستی هستیم پس شعار صنایع دستی پیشران گردشگری در ملایر بیش از هر شهری محقق شده و در حال رشد است .

انتهای پیام/