پویش غربالگری دیابت و فشارخون به صورت رسمی در استان همدان آغاز به کار کرد
پویش غربالگری دیابت و فشارخون به صورت رسمی در استان همدان آغاز به کار کرد
رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: پویش سلامت و غربالگری فشارخون و دیابت از امروز (7 آذر) رسماً آغاز شده و تا ۲۰دی‌ماه تداوم خواهد داشت.

به گزارش همدان تیتر، دکتر محمدمهدی مجذوبی در آیین آغاز پویش ملی سلامت (پرفشاری خون و دیابت) در دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار کرد: پویش سلامت و غربالگری فشارخون و دیابت از امروز رسماً آغاز شده و تا ۲۰دی‌ماه تداوم خواهد داشت.

وی با بیان اینکه بیماری‌های غیرواگیر حجم وسیعی از بیماری‌ها را به خود اختصاص داده‌اند گفت: لازم است ما ورود جدی‌تری به پیشگیری داشته باشیم تا هم جامعه سالم‌تری داشته باشیم و هم سالمندی افراد با سلامتی و رفاه بیشتری همراه شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: بیماری‌های قلبی و عروقی از مهمترین علل مرگ و میر در جامعه محسوب می‌شوند و با اجرای این پویش، سلامتی جامعه بیش از پیش در این موضوعات تآمین می‌شود چراکه بیماری فشارخون شرایط را برای بروز بیماری‌های قلبی و عروقی فراهم می‌کند و سکته‌های مغزی نیز عمدتا با علل زمینه‌ای مثل فشارخون و … فراهم می‌شود بنابراین کنترل علل این بیماری‌ها می‌تواند از بروز آنها و تحمیل هزینه‌های مضاعف در آینده پیشگیری کند.

وی با تأکید بر اینکه بسیاری از بیماری‌های قلبی و عروقی را می‌توان با پیشگیری کنترل کرد عنوان کرد: دیابت و قند بالا زمینه‌ساز بیماری‌های کلیوی، زخم بافت، بیماری‌های قلبی و عروقی و… است بر این اساس لازم است هرچه زودتر تشخیص داده شود تا در مسیر درمان بتوان از پیشروی و عوارض بعدی ممانعت کرد.

دکتر مجذوبی تشریح کرد: متأسفانه معمولاَ اهتمام جدی و مراقبت از سوی بیماران مبتلا به فشارخون و دیابت یا خانواده‌های آنها وجود ندارد و آگاه‌سازی جامعه از خطرات این دو بیماری در حدی که باعث تغییر نگرش و تغییر رفتار در مردم ‌شود ضرورتی انکارناپذیر است.

وی تبیین کرد: مراجعه مردم به پایگاه‌های بهداشتی درمانی مهمترین رویکرد این پویش در ایجاد تغییر رفتار و نگرش آنهاست و اگرچه این برنامه هزینه بالایی برای کشور دارد اما حوزه سلامت به این نتیجه رسیده که راه‌اندازی این پویش با هر میزان هزینه، از هزینه‌های هنگفت درمان در سال‌های بعد جلوگیری خواهد کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه این پویش از مهمترین اولویت‌های دانشگاه در سال ۱۴۰۲ است ادامه داد: در اجرای این پویش در هر ۹ شهرستان استان به صورت جدی ورود خواهند کرد تا اهمیت عملی کار برای جامعه محرز شود و قدم بزرگی برای حفظ و تداوم سلامت جامعه برداشته شود.

انتهای پیام/