پرهیز از مصرف غذاهای تلخ، تند، شور در فصل بهار
پرهیز از مصرف غذاهای تلخ، تند، شور در فصل بهار
یک کارشناس طب سنتی گفت: در فصل بهار از مصرف غذاهای شور، تلخ و تند و غذاهایی که دارای موارد نگهدارنده است پرهیز جدی شود.

فریبا علی میری کارشناس طب سنتی در گفتگو با خبرنگار همدان تیتر، در خصوص توجه به خوردنی ها و آشامیدنی های فصل بهار از دیدگاه طب سنتی گفت: با شروع فصل بهار فصل گرم و تر و پایان فصل سنگین زمستان که سرد و خشک هست کم خوری و کم نوشی در این فصل بسیار مهم است.

وی افزود: در فصل بهار بوییدن گل ها آثار و برکات فراوانی دارد و باعث شادی و نشاط و از بین رفتن اضطراب و نگرانی و دلشوره می شود و از بسیاری از بیماری ها پیشگیری می کند.

علی میری ادامه داد: با سپری کردن فصل زمستان اخلاط و مواد زائد که در بدن تجمع پیدا کرده با آمدن فصل بهار که فصلی گرم و تر است این اخلاط شروع به ذوب شدن می کند و به سطح بدن می رسد و افراد اگر بتوانند یک‌حجامت ساده انجام دهند این مواد زائد  از بدن دفن می شود.

این کارشناس طب سنتی در خصوص دستگاه گوارش در فصل بهار خاطرنشان کرد: در فصل بهار به دلیل قوی شدن قوه هاضمه دستگاه گوارش نباید خالی بماند  و بهتر است از غذاها، میوه ها و سبزیجات و آش های کم رشته و انواع سوپ ها مانند سوپ جو بیشتر استفاده شود.

وی اضافه کرد: ورزش کردن در این فصل نباید خسته کننده باشد و نباید بیش از حد توان فرد باشد چون بدن را بیش از حد گرم می کند و باعث یک سری بیماری های گرم  در بدن می شود.

علی میری تاکید کرد: استحمام طولانی مدت و خیلی گرم و حتی سونا هم در این فصل اگر بیش از حد باشد می تواند مضر باشد. زمان ورزش ها بهار است دو ساعت بعد از طلوع آفتاب باشد تا هم از سرمای صبحگاهی بگذریم و هم گرمای میانه روز بر ما غلبه نکند.

وی با اشاره به  پرهیز شدید از مصرف غذاهای تلخ، تند، شور و غذاهایی که مواد نگهدارنده دارند در این فصل گفت: بهتر است در فصل بهار از شربت های خنک مانند شربت قوره، ریواس، زرشک، آلبالو، سکنجبین، کاهو سکنجبین و حتی شربت گلاب به همراه لیمو ترش و شربت انار استفاده شود.

علی میری اضافه کرد: از عرق های گیاهی کاسنی، شاتره، ختمی، عرق بید و مصرف آب آشامیدنی که نه سرد است و نه گرم و در دمای متعادل است هم می توان در فصل بهار به عنوان عرقیجات استفاده کرد.

این کارشناس طب سنتی در مورد دمنوش های مصرفی فصل بهار گفت: دمنوش سمرتی به همراه لیمو امانی و خود گیاه بهار نارنج خاصیت آرام بخشی دارد و مصرف آن در بهار خواب خوبی را به همراه دارد.

وی در خصوص بیماری های شایع فصل بهار که شایع ترین آن کهیر، آلرژی و خارش پوستی است عنوان کرد: از دیدگاه طب سنتی مصرف برخی دمنوش های گیاهی مثل دمنوش نعناع، چای نعناع، ریحان، گل سرخ، رزماری و آویشن می تواند در کاهش این علائم موثر باشد.

علی میری ادامه داد: مصرف چای نعناع به دلیل دارا بودن خواص ضد التهابی می تواند در کاهش و جلوگیری از خارش پوست موثر باشد.

وی افزود: مصرف گیاه رزماری هم خاصیت ضد عفونی دارد و هم جریان خون را در رگ ها بهتر می کند و برای طراوت و تازگی پوست بسیار مفید است.

علی میری در مورد مصرف دمنوش آویشن نیز گفت: این دمنوش برای جلوگیری از اگزوما و خارش پوست می تواند موثر باشد  و مصرف دمنوش گل سرخ نیز یک آرام بخش بسیار خوب است که در دسترس همه است و اکثرا در رژیم های غذایی مصرف می شود و باعث شادی افزایی و آرام بخشی می شود.

این کارشناس طب سنتی در خصوص شایع شدن عطسه های فصل بهار گفت: در کنار پرهیز برخی مواد غذایی که گفته شد استفاده از روغن بنفشه و استشمام آن در داخل بینی می تواند این عطسه ها را کاهش دهد. همچنین استفاده از گیاه خرفه در کاهش خارش پوستی می تواند موثر باشد.

وی در خصوص پوشش لباس در فصل بهار نیز بیان کرد: بهترین لباس در فصل بهار لباس نخی و کتان است که منجر به کاهش غم و غصه و حتی شادی و هیجانهای زیاد در فرد می شود.

انتهای پیام/

  • نویسنده : منیژه فرهان پور