هر مسئولی خدمات شهیدان را فراموش کند دچار عذاب الهی خواهد شد
هر مسئولی خدمات شهیدان را فراموش کند دچار عذاب الهی خواهد شد
سال هاست ازپايان جنگ تحميلي مي گذرد،اما ناگفته های آن را هنوز که هنوز است می توان در پای سخنان خاک خوردگان این دوران شنید تا هر چه بیشتر به عمق ایستادگی ملت ایران در برابر استکبار پی برد.

به گزارش همدان تیتر، برای آشنایی با نقش رزمندگان همدان در عملیات های مهم دفاع مقدس به دیدار یکی از فرماندهانی رفتیم که نقش موثری در دوران دفاع مقدس و پس از آن در عرصه فرهنگ ایثار شهادت دارد.

سردار رضا میرزایی که۱۴۲ ماه از عمر خود را در جبهه ها گذرانده وتنها۳۰درصد از بدن او از ترکش های ویادگاری های جنگ بی نصیب مانده است، وی پس از سال ها فرماندهی و مسولیت های متعدد در سپاه پاسداران ، هم اکنون مسولیت مجمع راویان دفاع مقدس کشور را به عهده گرفته است.

سخنان وی حاوی نکات برجسته ای درخصوص مسولیت ما پس از پایان جنگ است ،با این محقق وپژوهشگردرموزه دفاع مقدس به گفتگو نشستیم که در ادامه به نظرتان می رسد:

سردار رضا میرزایی درگفتگو با همدان تیتر با اشاره به روحیه پایین مردم ورزمندگان قبل از آزادی خرمشهر بیان داشت:در آن زمان ما در اوج مظلومیت وتحت تحریم حتی توسط کشورهای به ظاهر مسلمان حاشیه خلیج فارس بودیم.

وی ادامه داد: صدام قصدجداسازی خوزستان،تجزیه استان های کردنشین وبرگرداند سه جزیره  تنب بزرگ ،کوچک واوبوموسی رابه امارات داشت ودرصدد بود با وارد کردن فشار به کشورمان از هر سو باعث ساقط شدن نظام نوپای جمهوری اسلامی شود.

وی با اشاره به سخن امام در خصوص صدور انقلاب عنوان کرد: دشمنان اسلام با وارونه جلو دادن سخنان ایشان قصد ایران را جنگ وخونریزی بیان کردند واین در حالی است که هدف امام ارائه الگوی انقلاب اسلامی به دیگر کشورها بود.

مسئول مجمع راویان دفاع مقدس کشور با تبیین فضای آغازین روز های جنگ وناهماهنگی نیرو های نظامی  به خیانت های رییس جمهور وقت اشاره وتصریح کرد:در زمان  بنی صدر ماشاهد موفقیتی نبودیم و ۱۵ هزار کیلومتر از ایران اسلامی اشغال شده بود وخوزستان نیز در آستان سقوط قرار گرفته داشت.

وی با اشاره به شکل گیری سپاه با ۱۴ تیپ خاطر نشان ساخت:تا قبل از اجرای عملیات فتح المبین رزمندگان ما باور نداشتند که می توانند اما پس از موفقیت دراین عملیات که توسط سردار شهید حسن باقری طراحی واجرایی شد روحیه به به رزمندگان اسلام بازگشت.

وی اظهار داشت: رزمندگان وپاسداران باقی مانده در خرمشهر توانستند با کمترین امکانات بیشترین مقاوت را انجام دهند وفردی همچون حسین فهمیده اقدام به عملیات شهادت طلبانه برای دفاع از شهر نمود.

وی با اشاره به پیچیدگی های عملیات بیت المقدس وخطرمسلح شدن  نیروهای خلق عرب  توسط عراق قبل از آغاز جنگ عنوان کرد: قبل از شروع جنگ در منطقه گمرک خوزستان ۴ هزار خودرو تویوتا پارک شده بود که با آغاز جنگ حتی نتوانستیم یکی از آنها را به عقب باز گردانیم وپس از آزاد سازی خرمشهر نیز که برای یافتن آنها رفتم همگی یک جا از بین رفته بودند.

میرزایی با پیش بینی کارشناسان دشمن مبنی بر غیر ممکن بودن بازپس گیری خرمشهر توسط نیرو های ایرانی تصریح کرد: عملیات بیت المقدس در چهار مرحله  توسط سردار حسن باقری  طراحی شد و نیرو ها ازهمه جهات به سوی این شهر حمله ور می شدند.

وی با اشاره به موفقیت های رزمندگان در محورهای شرق وشمال ودر نهایت بسته شدن عقبه دشمن از سوی شلمچه گفت:۳۵ هزار نفر از نیرو های دشمن به محاصر درآمدند که ۱۹ هزار نفر خود را تسلیم کرده و۱۶ هزار نفر نیز کشته شدند.

میرزایی با اشاره به تغییر معادلات جنگ پس از باز پس گیری خرمشهر توسط ایران بیان داشت:در این موقع همه دنیا از عراق ناامید شدند وپیش بینی کارشناسان این بود که در صورت ادامه جنگ عراق شکست خواهد خورد.

وی گفت: به همین دلیل عراق پیشنهاد صلح داد وبه صورت سوری  از۲۵۰۰متر از اراضی اشغال شده کشور عقب نشینی کرد  واین در حالی بود که ۲۵۰۰ متر مربع ازکشورمان همچنان تحت اشغال دشمن قرار داشت.

این پژوهشگر دفاع مقدس با تبیین علت عدم پذیرش قطعنامه از سوی ایران در این زمان گفت: کسی یقین نداشت عراق پس از قبول قطعنامه باقی ۲۵۰۰متر ازمناطق اشغالی را نیز ترک کند  وصدام به دنبال بازسازی نیروهای خود بود.

این فرمانده دفاع مقدس با اشاره به مدیریت خوب جنگ توسط فرماندهان عنوان کرد: متاسفانه نتوانستیم پس از جنگ این فداکاری ها ورشادت ها را باز گو کنیم که مقصر اصلی آن را فرماندهان جنگ ، سران ودولت مردان ورسانه ها به خصوص صدا سیما می دانم.

وی با اشاره به بازگونشدن فدا کاری ها وکارهای بزرگ انجام شده در جنگ گفت:همه مسوولان مقصر هستند وهمه بازماندگان شرمنده شهدا خواهند بود.

وی ادامه داد: اگرمی توانستیم فداکاری ها وفرهنگ دفاع مقدس را به نسل جدید انتقال دهیم قطعا مردم ما نیز در راستای اهداف نظام اسلامی قدم بر می داشتند.

میرزایی اظهار داشت:در این صورت قطعا ما این گونه شاهد ناهنجاری ها در جامعه نبودیم ، متاسفانه ارزش ها وحماسه ها فراموش شده  وخیلی از کارهای بی ارزش با ارزش گردیده است.

وی با اشاره به برنامه های صدا وسیمای مرکز همدان در خصوص شهدا گفت: این برنامه های مسخره کردن شهدا است.

وی با اشاره به این که نباید به ظاهر ونام شهدا توجه کرد بلکه باید به باطن وعمل افراد توجه داشت خاطر نشان ساخت: بسیاری از پیشکسوتان وفرماندهان جنگ در استان همدان به حاشیه رانده شده اند.

وی بیان داشت: در حالی در مراسم ها دم از شهدا میزنیم که هیچ کاری برای آنها انجام نداده ایم.

وی با اشاره به بی توجهی صدا وسیمای مرکز همدان به معرفی هشت هزار شهید استان همدان گفت:بنیاد شهید همدان نیزهیچ گونه اطلاعتی در خصوص شهدا ندارد.

سردارمیرزایی به ناقص بودن بیان رشادت های رزمندگان اسلام  اشاره وتصریح کرد:این نوشته ها تنهارزمندگان را کوچک می کند.

وی که ازغفلت مسوولان در مورد شهدا ابراز تاسف می کرد گفت:همه ما مرهون فداکاری شهدا وخانواده معظم شان هستیم.

میرزایی اذعان کرد: ارزش خون شهدا به اندازه خاک نظام اسلامی است.

مسئول مجمع راویان دفاع مقدس کشور در پایان گفتگو عنوان کرد:ارزش های ما فراموش شده و برای نسل جوان باز گو نگردیده است و هر مسئولی که خدمات شهیدان را فراموش کند دچار عذاب الهی خواهد شد.

 

گفتگو از بهنام نادری فصیح

انتهای پیام/