معرفی همدان به کل دنیا با ثبت جهانی هگمتانه
معرفی همدان به کل دنیا با ثبت جهانی هگمتانه
معاونت میراث فرهنگی استان همدان با اشاره به اثرات مثبت ثبت جهانی هگمتانه گفت: اثری که ثبت جهانی می‌شود در معرض توجه و دید تمام جهان قرار می‌گیرد و به همه جهانیان معرفی می‌شود و این عاملی برای جذب گردشگر و ارزآوری بیشتر است.

به گزارش همدان تیتر، این روزها با توجه به نزدیک شدن حضور ارزیابان یونسکو برای ثبت جهانی هگمتانه، شاهد آن هستیم که اقداماتی از سوی میراث فرهنگی و گردشگری استان در این راستا در حال انجام شدن است، اینکه ثبت جهانی این اثر چقدر برای مردم همدان مفید است و اینکه چه اقداماتی تاکنون صورت گرفته است را از سرپرست معاونت میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان جویا شدیم.

اتابک صفری تورج، سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار همدان تیتر، اظهار داشت: وقتی یک اثر ثبت جهانی می‌شود در واقع آن اثر به همه ملل جهان تعلق دارد و از توجه و حمایت‌های جهانی بهره مند می‌شود و این امتیازی برای حفظ میراث فرهنگی و تاریخی یک کشور است.

وی افزود: اثری که ثبت جهانی می‌شود در معرض توجه و دید تمام جهان قرار می‌گیرد و به همه جهانیان معرفی می‌شود و این عاملی برای جذب گردشگر و ارزآوری بیشتر است.

معاونت میراث‌فرهنگی همدان تصریح کرد: دولت‌هایی که یک اثر ثبت جهانی دارند ملزم به تخصیص بودجه‌‌های مشخص برای حفظ آثار جهانی می شوند و این هم یک امتیاز برای آن اثر است.

صفری تورج تاکید کرد: ثبت جهانی یک اثر باعث می شود تمام دنیا آن را بشناسند و اگر اتفاقی یا خطری مانند سیل ، زلزله و …آن اثر را تهدید کند و باعث به خطر افتادن آن اثر شود همه دنیا در قبال آن اثر احساس مسئولیت می کنند و در این مورد کمک خواهند کرد.

همچنین صفری تورج خاطرنشان کرد: از عمده‌ترین منافع اقتصادی ثبت جهانی می‌توان به مورد توجه قرار گرفتن آن اثر جهانی در حوزه بازاریابی بین المللی در موضوع گردشگری اشاره کرد که باعث ورود گردشگران خارجی بیشتر به مقصد شهرهای که دارای آثار جهانی است شاهد باشیم.

وی در ادامه گفت: شهرهایی مانند اصفهان و یزد که آثار بیشتری در فهرست جهانی ثبت کرده اند گردشگران خارجی بیشتری را به مراتب نسبت به شهری مانند همدان دارند.

معاونت میراث فرهنگی همدان به آخرین اقدامات در خصوص ثبت جهانی هگمتانه اشاره کرد و گفت: در راستای ثبت جهانی هگمتانه با اشاره به اکثر مصوباتی که در شورای راهبردی ثبت جهانی استان بر عهده میراث فرهنگی بوده کارهایی انجام یا در حال اقدام است که از جمله آن می‌توان به مواردی همچون تخریب غرفه‌های ورودی محوطه باستانی هگمتانه، مرمت و ساماندهی کاروانسراها، راسته بازارها، بناها و مساجد واقع در عرصه ثبت جهانی و محور فرهنگی تاریخی همدان اشاره کرد.

وی به میزان اعتبارات عمرانی برای ثبت جهانی هگمتانه اشاره کرد و ادامه داد: اقدامات عمرانی و مرمتی در محوطه باستانی هگمتانه با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال در حال انجام است.

صفری با اشاره به سفر اخیر مصطفی پور‌علی، مدیر کل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی به استان همدان گفت: در این سفر مدیرکل ثبت حریم آثار میراث معنوی ضمن ابراز خرسندی از اقدامات انجام شده بر حذف مسیر سواره از عرصه هگمتانه تاکید و اقدامات بعمل آمده در راستای این موضوع را مثبت خواندند و تسریع در این مهم را خواستار شدند.

وی با بیان اینکه این سفر یکروزه حاوی نکات مثبتی بود و مسیر راه را برای رسیدن به نتایج مثبت در پرونده ثبت جهانی فراهم کرد، خاطرنشان کرد: امید است با همراهی و همدلی بوجود آمده بین مسئولین و دست اندرکاران شاهد روند مثبت در فرآیند ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان باشیم.

انتهای پیام/

  • نویسنده : سارا پرویزی سالار