دستاورد پرونده ، اطلاع‌رسانی از هویت، تمدن و هگمتانه ۳۰۰۰ساله در عرصه جهانی  است
دستاورد پرونده ، اطلاع‌رسانی از هویت، تمدن و هگمتانه ۳۰۰۰ساله در عرصه جهانی  است
استاندار همدان گفت: جهانی شدن هگمتانه اهمیت بسیاری در تبادلات فرهنگی و تغییر نگاه گردشگران دنیا به کشور ایران دارد، ثبت جهانی این اثر فاخر تاریخی اطلاع‌رسانی جهانی از تاریخ ایران زمین، هویت، تمدن و هگمتانه 3000ساله خواهد شد.

به گزارش همدان تیتر، بازدید صبحگاهی که از میدان امام(ره) شروع و سر در مغازه‌ها، زوائد موجود در بازار و خیابان اکباتان، بازار سنتی همدان، خیابان تختی، کوچه‌های مجاور، سرپل یخچال، خیابان‌های مجاور، پل پهلوان‌ها، خیابان شهدا، سرگذر و مجموعه سراها و کاروانسراهای موجود مجموعه مورد بازدید مسئولان گرفت.

استاندار همدان در بازدید روند اجرایی ساماندهی منظر شهر برای ثبت جهانی هگمتانه گفت: جهانی شدن هگمتانه اهمیت بسیاری در تبادلات فرهنگی و تغییر نگاه گردشگران دنیا به کشور ایران دارد. آنچه به عنوان دستاورد جهانی در پرونده هگمتانه مطرح است این موضوع می‌باشد که با ثبت جهانی این اثر فاخر تاریخی اطلاع‌رسانی جهانی از تاریخ ایران زمین، هویت، تمدن و هگمتانه ۳۰۰۰ساله خواهد شد.

علیرضا قاسمی‌فرزاد استاندار همدان گفت: مسجد جامع همدان مهمترین منظر تاریخی است که قرینه‌ای برای سایت تاریخی هگمتانه محسوب می‌شود و باید با کمک نماینده ولی فقیه در استان و هیأت عمرانی مسجد اصلاحاتی در آن صورت گیرد.

قاسمی فرزاد با اشاره به اینکه در ماه‌، هفته و روزهای گذشته اقدامات خوبی در راستای حذف موانع پرونده “ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان” انجام شده است، گفت: باقیمانده عملیات جداره‌سازی‌های خیابان بوعلی باید هر چه سریع‌تر انجام شود.

وی با بیان اینکه شهرداری و میراث‌فرهنگی به صورت شبانه روز مشغول رفع موانع هستند‌، افزود: فرصت زیادی نداریم و کارها باید به شکل جهادی انجام شود. زوائد در جداره و معابر و منظر باید برداشته شود، زیباسازی صورت بگیرد، سردر مغازه‌ها و سایه‌بان‌ها متحدالشکل شود و کرکره مغازه‌ها رنگ‌آمیزی متناسب داشته باشند.

قاسمی‌فرزاد ادامه داد: مسجد جامع همدان مهمترین منظر تاریخی است که قرینه‌ای برای سایت تاریخی هگمتانه محسوب می‌شود و باید با کمک نماینده ولی فقیه در استان و هیأت عمرانی مسجد اصلاحاتی در آن صورت گیرد.

استاندار اضافه کرد: در تمامی سایت‌های مربوط به گردشگری ثبت جهانی هگمتانه قابل رصد و رویت است و کسانی که به دنبال آثار تاریخی و گردشگری هستند و می‌خواهند مقصد خود را انتخاب کنند در این باره اطلاع‌رسانی جهانی می‌شوند.

همچنین قاسمی فرزاد با بیان اینکه در استان بیش از ۱۸۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و گردشگری وجود دارد، تصریح کرد: به محض ورود گردشگر به همدان علاوه بر هگمتانه دیگر جاذبه‌ها نیز معرفی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه توسعه گردشگری موجب رونق اقتصادی هر منطقه می‌شود، بیان کرد: تبادلات فرهنگی می‌تواند دید مثبتی در آنچه بر علیه ایران در جوامع خارج تبلیغ می‌شود به وجود آورد و جایگزین ذهنیت منفی این جوامع شود‌.

قاسمی‌فرزاد ادامه داد: توریست خارجی پس از ورود به ایران دید متفاوتی به نسبت ذهنیت خود پیدا می‌کنند و وقتی که در بین مردم و جامعه قدم می‌زنند و از نزدیک واقعیت را می بینند نگاهشان تغییر می‌کند که این موضوع از بعد اقتصادی و فرهنگی تأثیرگذار است.

وی افزود: با اینکه فرصت کمی برای استان باقی مانده اما در بازدید امروز عملیات اجرایی رضایتبخش دیده شد که با الزام سرعت‌بخشی بیشتر به طور قطع در یکی دو هفته آینده شرایط بهتر و مطلوب‌تر خواهد شد.

استاندار همدان با بیان اینکه تمام دستگاه‌های خدمت‌رسان پای کار جهانی شدن همدان با ثبت جهانی هگمتانه هستند، بیان کرد: در جلسه ۱۰ روز پیش ستاد ثبت جهانی مقرر شد تا هر هفته چهارشنبه ها در کنار تمام دستگاه‌های خدمت‌رسان، شهرداری، میراث فرهنگی و… از ساعت ۵ صبح بازدید هفتگی انجام شود تا روند ساماندهی و عملیات اجرایی سرعت بیشتری گرفته و‌ موانع برطرف شود.

قاسمی‌فرزاد افزود: با استقرار مشاور متخصص در زمینه میراث فرهنگی و ثبت جهانی آثار تاریخی با همکاری شهرداری و میراث فرهنگی انتظار‌ داریم مواردی که مشاور به آن تاکید می‌کند بررسی و مشکلات برطرف شود.

وی در پایان تاکید کرد: نسبت به قبل وضعیت مسیر گردشگری سایت هگمتانه از میدان مرکزی تا میدان هگمتانه رضایت‌بخش است اما هنوز با رضایت کامل و صد‌درصدی فاصله داریم که لازم است همه یک دست شده و درصدد تسهیل شرایط اقدام کنیم.

انتهای پیام/