افتتاح شهر زیر زمینی سامن شتاب زده بود یا اصولی؟
افتتاح شهر زیر زمینی سامن شتاب زده بود یا اصولی؟
شهر زیر زمینی سامن که در سال 1384 در پی کند کاری های شرکت مخابرات در این شهر یافت شد،از آن زمان تاکنون فعالان گردشگری و علاقمندان میراث فرهنگی در انتظار بازدید از این بنای شاخص دوره اشکانی هستند، اما بریدن روبان این مجموعه در سفر اخیر وزیرمیراث فرهنگی و نظرات او ابهاماتی را برای آغاز بازدید عمومیش آفرید!

به گزارش خبرنگار همدان تیتر،علی خاکسار مدیر پایگاه دستکندهای استان همدان که از ابتدا تاکنون کاوش های این دستکند را انجام داده است در گفتگو با یکی از رسانه ها می گوید: کاوش شهر زیرزمینی سامن به طور رسمی از سال ۸۶ آغاز شد و تا سال ۹۴ با ادامه کاوش‌ها شش فصل کاوش باستان‌شناسی انجام شد و تاکنون مرمت‌های لازم، طرح حفاظت، نورپردازی، احداث ساختمان و ورودی این اثر ارزشمند انجام شده است.

وی با بیان اینکه اقدامات حفاظتی و مرمتی این مجموعه همچنان ادامه دارد، گفت: هشت نقطه در سامن کار کاوش آن انجام شد که این نقاط به هم پیوسته و در بستر شهر است که هم اینک دو نقطه آن قابل بهره‌برداری است.

مدیر پایگاه ملی دستکندهای استان همدان با اشاره به کشف حدود ۶۰ اسکلت انسانی اشیای تاریخی همچون سفال، ظروف مسی و مهر عقیق در شهر زیرزمینی سامن، بیان کرد: با توجه به اینکه اسکلت‌های انسانی به شدت در حال فرسایش بود، با حضور کارشناس مرمت حفاظت اشیاء در سایت، مطالعه و مستندسازی اسکلت‌ها و توده‌های استخوانی در جای خودش انجام و اسکلت‌ها جمع‌آوری و در انباری در اداره میراث فرهنگی نگهداری می‌شود.

خاکسار با بیان اینکه مرمت، حفاظت و نگهداشت اسکلت‌ها انجام شده و پس از آماده‌سازی سایت، به دستکند برمی‌گردند و داخل ویترین و موزه نگهداری می‌شوند، ادامه داد: درباره قدمت این دستکند هنوز به قطعیت نرسیده‌ایم اما اینکه این حجم از فضای معماری دستکند در بستر سنگی ایجاد شده، به طور حتم پیش از دوره اشکانیان بوده و تنها برای دفن اجساد قابل استفاده نبوده است.

وی با اشاره به اینکه در گام نخست و با توجه به گردشگرپذیر شدن این مجموعه، دو کارگاه با ۳۰ اتاق برای بازدید گردشگران آماده شده است، مطرح کرد: بسیاری از دستکندها در بستری از سنگ‌های آبرفتی، ماسه‌سنگ و خاک رس ایجاد شده و کندن آنها خیلی سخت نبوده در حالیکه دستکند سامن در بستر سنگی ایجاد شده و بین سه تا پنج هکتار وسعت دارد.

خاکسار در خصوص اقدامات ایمنی برای بازدید از این مجموعه نیز به همدان تیتر می گوید: خیابان بالایی شهر زیر زمینی مسدود و تبدیل به پیاده راه می شود،با توجه به این که این مجموعه تاریخی است نمی توان تغییراتی در آن انجام داد و این برای همه دستکندهایی که در کشور امکان بازدید از آن وجود دارد نیز صدق می کند.

وی تاکید دارد بازدید کنندگان با محدودیت ها آشنا شده و سپس وارد مجموعه خواهند شد فلذا جای نگرانی در مورد امنیت آنها نیست.

در طی سال های اخیر بارها خبرهایی از احتمال افتتاح این مجموعه با تخصیص اعتبار به گوش می رسید که گفته می شود به دلیل در اولویت نبودن در نگرش  مدیر سابق میراث فرهنگی همدان اعتباراتی نیز  به آن تخصیص نمیافت و تمام ۲۵ میلیارد ریال هزینه شده تاکنون نیز  از اعتبارات مستقیم پایگاه های میراث فرهنگی هزینه  شده است.

از طرفی مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی همدان نیز معتقد است از دستور عدم بازدید عمومی وزیر میراث فرهنگی از این مجموعه  برداشت درستی صورت نگرفته و وی پس از بازدید تاکید کرده همراه با افتتاح پروتکل های ایمنی بازدید نیز به اجرا دربیاید که این موارد نیز به زودی اجرایی خواهد شد و گزارش آن به وزارت خانه نیز ارسال می شود، از این رو بزرگ جلوه دادن دیدگاه  ضرغامی تنها باز خورد ذهنی منفی برای گردشگران فراهم خواهد کرد.

فلذا به نظر می رسد افتتاح شهر زیر زمینی سامن که مدت هاست چشم امید اهالی این شهر برای رونق گردشگری به آن  است با اقدامات فنی استحکام بخشی که توسط مرمت گران در طی سال های اخیر انجام شده اصولی بوده  و می تواند با تعداد مجاز و رعایت پروتکل های ایمنی بازشده و همچنان اقدامات مرمتی نیز در آن ادامه یابد.

انتهای پیام/