بین قاطعیت و لجبازی کودک مرز کوچکی وجود دارد
بین قاطعیت و لجبازی کودک مرز کوچکی وجود دارد
روانشناس کودک گفت: بین قاطعیت و لجبازی کودک مرز کوچکی وجود دارد، بین مصمم بودن و لجبازی فرق است. قاطعیت اراده قوی برای رسیدن به هدف است و لجبازی امتناع از تغییر رفتار یا عمل است.

سعید سوری، روانشناس کودک در گفتگو با خبرنگار همدان تیتر اظهار داشت: لجبازی کودکان غیرطبیعی نیست، لجبازی بخشی از شخصیت برخی از کودکان است  و وظیفه والدین است که برای کودکان خود راه‌هایی فراهم کنند، تا بتوانند احساساتشان را در کنار انان بیان کنند.

وی با بیان اینکه روش برخورد با کودک لجباز تفاوت بزرگی را در شخصیت بزرگسالی کودک ایجاد می‌کندف افزود: بچه‌های لجباز دوست دارند هرچی را زیر سوال ببرند، کدوم لجباز دوست دارد مستقل باشد، دوست دارد توجه شما را به خود جلب کند و تمایل دارد هر کاری را با شیوه خودش انجام داد.

سوری ابراز داشت: بین قاطعیت و لجبازی کودک مرزک وچکی وجود دارد، بین مصمم بودن و لجبازی فرق است. قاطعیت اراده قوی برای رسیدن به هدف است و لجبازی امتناع از تغییر رفتار یا عمل است.

وی به روش های برخورد با کودکان لجباز پرداخت و گفت: هیچ وقت با کودک لجباز بحث نکنید، کودکان لجباز همیشه آماده مشاجره با شما هستند در عوض به حرف های آنان گوش دهید و بحث و جدال را به گفتگو تبدیل کنید.

این روانشناس کودک عنوان کرد: با کودک لجباز ارتباط برقرار کنید، چند گزینه برای انتخاب به او ارائه دهید، او را درک کنید، آرامش خانه را برای کودک لجباز فراهم کنید. رفتار مثبت او را تشویق کنید، برای ایجاد نظم برنامه ریزی کنید، زمان خواب برای کودک تعریف شود و باید به گونه‌ای باسد که استراحت کافی برای کودک شما فراهم باشد و در اخر قوانین پاداش و تنبیه برای کودک لجباز وضع کنید.

وی با بیان اینکه دستور دادن به کودک لجباز راهی برای شعله ور کردن گستاخی و سرکشی او است، تصریح کرد: داشتن فرزند لجباز چیز بدی نیست در واقع کودکانی که این ویژگی را دارند، در زندگی کاری خود موفق‌تر هستند.

گفتگو از مینو جعفری ممتاز

انتهای پیام/