۳۰۰ کیلومتر از اراضی استان با مشارکت مردمی و مسئولان پاکسازی شد
۳۰۰ کیلومتر از اراضی استان با مشارکت مردمی و مسئولان پاکسازی شد
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان گفت: در هفته محیط‌زیست پویش «۱۰۰ متر» در استان برگزار شد که در این پویش از شهروندان درخواست کردیم ۱۰۰ متر از مسیر خود در طبیعت را پاکسازی کنند و بیش از ۳۰۰ کیلومتر از اراضی استان را با مشارکت مردمی و مسئولان پاکسازی کردیم که با هدف جلب مشارکت و فرهنگسازی انجام شد.

به گزارش همدان تیتر، سیده‌مریم محمدی در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه در هفته محیط زیست و در راستای پیوست شعار جهانی این روز راهکارهای کاهش پلاستیک در دستور کار ما بود، اظهار کرد: سالانه میلیون‌ها تن پلاستیک وارد زیست بوم می‌شود و این موضوع تبدیل به یک بحران جدی شده است‌ و تنها پنج درصد این رقم زیاد بازیافت و مابقی در محیط زیست رها می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان گفت: در هفته محیط‌زیست پویش «۱۰۰ متر» در استان برگزار شد که در این پویش از شهروندان درخواست کردیم ۱۰۰ متر از مسیر خود در طبیعت را پاکسازی کنند و بیش از ۳۰۰ کیلومتر از اراضی استان را با مشارکت مردمی و مسئولان پاکسازی کردیم که با هدف جلب مشارکت و فرهنگسازی انجام شد.

محمدی اظهار داشت: امسال‌ تمام کشت‌های دوم حاشیه تالاب‌های طبیعی استان را شخم می‌زنیم و این موضوع قبلاً به کشاورزان اطلاع‌رسانی شده است.

وی با بیان اینکه امسال ایستگاه‌ پایش سنجش کیفی هوا در شهرستان‌های بهار، درگزین‌، رزن و تویسرکان افتتاح شد، افزود: با اعتبارات سفر رئیس جمهوری و اعتبارات تملک تمام شهرستان‌ها به دستگاه‌های پایش هوا مجهز شدند.

محمدی با اشاره به اینکه شش تصفیه‌خانه پسماندهای فاضلاب و پساب‌های محیط زیستی در هفته محیط‌زیست افتتاح شد، تصریح کرد: شش پروژه محیط زیستی با ۱۱۸ میلیارد ریال در شهرستان‌های اسدآباد، ملایر، فامنین، رزن و نهاوند افتتاح شد.

وی با بیان اینکه در سال قبل فاضلاب‌های صنعتی ۲۰۰۰ مترمکعب به احداث تصفیه خانه الزام شدند، گفت: نیازمند مدیریت در حوزه آب شرب، آب کشاورزی و صنعت هستیم، در تصفیه پساب‌های صنعتی به پیشرفت رسیدیم و این نوع تصفیه می‌تواند تا استانداردهای آب شرب هم تصفیه کند.

محمدی ادامه داد: برگزاری پویش‌های متعدد پاکسازی محیط‌زیست، رویداد پرنده نگری در تالاب‌های استان، برنامه‌های متعدد آموزشی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و محیط زیستی، ورکشاپ‌های عکاسی و تشکیل کارگروه آلودگی هوا از جمله اقدامات هفته محیط‌زیست در استان بود.

این مقام مسئول درباره مشکلات زیست محیطی در شهرستان بهار و بوی نامطبوع این شهرستان بیان کرد: بخش قابل توجهی از بوی نامطبوع در بهار مدیریت و کنترل شد و میزان آلایندگی شهرستان بهبود یافته اما هنوز به ۱۰۰ درصد نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه پساب اقدامات ویژه‌ای داشتیم و بیشترین تصفیه خانه‌ها را افتتاح کردیم، اظهار کرد: رهاسازی فاضلاب امنیت ما را تهدید می‌کند، در حوزه پسماند با نظارت و پایش حدود ۵۰ تن پسماند مدفون شده در یکی از اراضی کشاورزی را کشف کردیم و این شرکت مکلف به پرداخت جریمه‌های زیست محیطی و جمع آوری پسماند مکلف شد.

محمدی با بیان اینکه سال قبل با کمک دانشگاه علوم پزشکی همدان ۷۵ تن پسماند شیمیایی دارویی را مدیریت و به شرکت‌های ذیصلاح ارسال کردیم‌، تأکید کرد: اگر تعللی در حوزه مدیریت پسماند اتفاق بیفتد پیگیری قضایی انجام می‌دهیم.

وی مطرح کرد: هفته آینده ۸۰ خانه‌ محیط‌زیست در راستای جلب مشارکت‌های مردمی و فرهنگسازی عمومی برای نسل‌های آینده افتتاح می‌شود و این امر گامی برای حفاظت مشارکتی است و در دهیاری‌ها و کتابخانه‌های عمومی راه‌اندازی خواهد شد.

محمدی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم هیچ پروژه‌ای در کشور بدون پیوست محیط‌زیستی کلنگ نخورد، افزود: از حدود ۳۹۹۸ مورد استعلام برای واگذاری صنعتی و خدماتی به اداره محیط زیست استان هیچ موردی بدون مجوز زیست محیطی انجام نشد و ۹۵ درصد استعلامات موافقت گرفتند که نشان می‌دهد مسیر توسعه پایدار در استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه زیست بوم کسب و کار استان را منطبق بر سند آمایش و در مسیر توسعه پایدار در نظر گرفته‌ایم، گفت: برگزاری طرح یک روز با محیط‌بان در  هفته محیط‌زیست انجام شد که با هدف نشان دادن سختی‌ کار محیط‌بان‌ها برنامه‌ریزی شده بود.

محمدی درباره مشکلات شرکت صبانور اسدآباد ملایر مطرح کرد: خط قرمز اداره محیط زیست سلامت مردم و سلامت زیست بوم است و اگر واحدی آلاینده باشد به مراجع قضایی معرفی می‌شود، یکی از معضلات شرکت‌های معدنی و کنسانتره این است که باطله زیادی دارند که جزو پسماند صنعتی است و باید مدیریت شود و الزام کردیم صبانور پسماند باطله‌اش را مدیریت کند.