پتانسیل استان همدان در گردشگری سلامت بسیار بالاست
پتانسیل استان همدان در گردشگری سلامت بسیار بالاست
مدیر گردشگری سلامت گفت: با چینش تکه های پازل در حوزه گردشگری، استان همدان پتانسیل بالایی در گردشگری سلامت خواهد داشت.

ویدا سمیعی در گفتگو با خبرنگار همدان تیتر، بیان کرد: این نوع از گردشگری اگر با ارتباط و اطلاعات درست به ویژه با کشورهای همسایه باشد بسیار کمک کننده است و بیشتر شرکت های مسافرتی و هواپیمایی که در شهرهای بزرگ مثل شیراز ، تهران و مشهد در حال فعالیت هستند بیماران زیادی به کشور مراجعه می کنند.

مدیر گردشگری سلامت گفت: گردشگری سلامت هم مانند دیگر مشاغل است که اگر بدون مطالعه و اطلاعات آغاز شود تبعات خود را دارد و دچار مشکل خواهد شد.

وی اظهار کرد: بحث گردشکری سلامت سالهای پیش در استان همدان مطرح بود که در سال ۹۷ بطور رسمی از وزارت بهداشت به معاونین درمان دانشگاه ها بصورت مستقل شروع به کار کرد که در دانشگاه علوم پزشکی یک واحد کارشناسی برای گردشگری سلامت تعریف شده است.

سمیعی ادامه داد: طی چند سال گذشته موفق شدیم ۸ مرکز ارایه خدمات درمانی شامل بیمارستان ها و مراکز درمانی محدود و دو دندانپزشکی که برای اولین بار در کشور است از وزارت بهداشت کسب مجوز کنیم.

وی افزود: شرایط کسب مجوز از وزارت بهداشت شرایطی سختی است که حتما باید بیمارستانهای درجه یک باشند و اشغال تخت زیر ۷۰ درصد داشته باشند که در واقع صدمه به میزان پذیرش و خدمات رسانی به بیماران خود وارد نکند و مازاد باشند که بتوان به اتباع خارجی خدمات درمانی ارایه دهیم.

سمیعی اضافه کرد: رعایت درصد استاندارد جهانی، اتاق ها باید وی آی پی باشد، جراحی ها توسط بهترین جراحان انجام شود و با توجه به دارا بودن ظرفیت استان همدان از جراحان برتر و کیفیت بیمارستان ها و ارایه خدمات و کیفیت جراحی هاست که باعث می شود بیشتر بیماران غرب کشور در به استان همدان مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر مراکز ما شامل چهار بیمارستان بزرگ است بیمارستان قلب فرشچیان، بیمارستان بعثت، بیمارستان بوعلی و بیمارستان آتیه تامین اجتماعی و دو مرکز جراحی محدود افق و شفا و همچنین دو مرکز دندانپرشکی کلینیک آراد و کلینیک آینده که مجوز رسمی از وزارت بهداشت برای ارایه خدمات و پذیرش اتباع خارجی را دارند.

سمیعی در ادامه بیان کرد: وزارت بهداشت در سال های گذشته اقدام به دادن مجوز به دفاتر کرد که به نام تسهیل گری گردشگری سلامت که متشکل از تحصیل کرده های وزارت بهداشت بودند که پزشک عمومی و پرستار و ۵۰ درصد از کادر شرکت باید تحصیلات عالیه داشته باشند.

وی ادامه داد: در دو سال گذشته با اختلاف نظر بین میراث فرهنگی و وزارت بهداشت بوده است که فعلا مجوز صادر نمی شود از سمت وزرات بهداشت و میراث فرهنگی به دفاتری که بند «ب» دارند شامل دفاتر هواپیمایی و مجوز صدور بلیط هستند مجوز فعالیت با عنوان مجوز گردشگری سلامت صادر می کند که حتما باید با هماهنگی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور دوره های خاص را آموزش ببینند و با پزشک قرارداد داشته باشند.

سمیعی اظهار کرد: گردشگری سلامت برای گردش افراد نیست و بیماران برای گرفتن خدمات پزشکی به کشوری سفر می کنند و نیاز به مراقبت های ویژه از لحظه ورود به کشور و تا لحظه خروج دارند که تحت مسیولیت وزارت بهداشت و علوم پزشکی قرار می گیرد.

وی عنوان کرد: گردشگری سلامت هم مانند همه بیزینس های دیگر است که اگر بدون مطالعه و اطلاعات آغاز شود طبعات خود را دارد و دچار مشکل خواهد شد و اگر با ارتباط و اطلاعات درست عالی الخصوص با کشورهای همسایه ها داشته باشند بسیار کمک کننده است و بیشتر شرکت های مسافرتی و هواپیمایی که در شهرهای بزرگ مثل شیراز ، تهران، مشهد در حال فعالیت هستند و بیماران زیادی به کشور مراجعه می کنند.

سمیعی مطرح کرد: سرمایه گذاری برای گرفتن مجوز داشتن دفتر ارایه خدمات گردشگری است که هزینه زیادی ندارد اما درآمدزایی بالایی خواهد داشت.

وی افزود: آمار تعداد دفاتر دارای مجوز توسط دانشگاه علوم پرشکی اعلام می شود که حدود ۲۰۰ بیمار خارجی در همدان عمل جراحی انجام دادند که توسط ۶ دفتر دارای مجوز گردشگری سلامت به ایران آمدند همچنین ۲ دفتر تسهیل گر سلامت در استان وجود دارد که از قبل مجوز داشته اند.

سمیعی بیان کرد: شرایط فعلی کشور که در ارزآوری با فروش مواد و فروش خدمات ممکن است که گردشگری سلامت فروش خدمات بحساب می آید که همدان پتانسیل بسیار قوی در جذب گردشگر دارد و از نظر آب و هوایی شهر برجسته در کشور است و برای دوران نقاهت بعد از عمل جراحی مناطق خوش آب و هوا مانند ویلاهای عباس آباد و گنجنامه ایده عال هستند.

سمیعی در پایان گفت: شرکت ها با همکاری و بازاریابی درست می توانند در کشور های همسایه و اقیلم کردستان، ارمنستان و تاجیکستان و کشورهای جنوبی که بسیار ثروت مند هستند مانند عمان و قطر بتوان راهی باز کرد که به کشور و استان همدان بیاوریم بسیار صنعت روبه رشد و ارز آوری به استان همدان خواهد بود.

  • نویسنده : سارا پرویزی سالار