۸۰ درصد مرگ‌ و میرها به علت بیماری‌های غیرواگیر اتفاق می‌افتد
۸۰ درصد مرگ‌ و میرها به علت بیماری‌های غیرواگیر اتفاق می‌افتد
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه همه دغدغه ما در اجرای پویش سلامت، کاهش مرگ و میر بر اثر بیماری‌های غیرواگیر است.، گفت: هشتاد درصد مرگ‌ و میرها به علت بیماری‌های غیرواگیر اتفاق می‌افتد.

به گزارش همدان تیتر، دکتر ترکمان‌اسدی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در آیین آغاز رسمی غربالگری سلامت(پرفشاری خون و دیابت) با اشاره به اینکه همزمان با همه کشور، کار تیمی اجرای غربالگری فشارخون و دیابت آغاز شده است گفت: همه دغدغه ما در اجرای این پویش، کاهش مرگ و میر بر اثر بیماری‌های غیرواگیر است.

وی با بیان اینکه بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و انواع سرطا‌ن‌ها ۸۲ درصد علت مرگها را به خود اختصاص می‍دهند خاطرنشان کرد: دو عامل دیابت و فشارخون تاثیر بسزایی در بیماری‌های قلبی و عروقی دارند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: همگام با همه کشور امروز پویش غربالگری را آغاز می‌کنیم زیرا عوارض عدم تشخیص به موقع فشارخون و دیابت بسیار سهمگین و گاهی جبران ناپذیر است و امیدوار هستیم با اجرای این پویش بخشی از دغدغه‌های حوزه سلامت در این بخش کاسته شود.

وی در ادامه افزود: تخمین زده می شود که هم اکنون  ۱۰ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال به بالا استان به دیابت و ۳۵ درصد به فشارخون مبتلا هستند که تاکنون ۵۰ درصد از این جمعیت شناسایی شده اند که امیدواریم با اجرای این پویش مابقی جمعیت مورد انتظار شناسایی و با پیشگیری و درمان به موقع از عوارض این بیماری ها جلوگیری کنیم.

دکتر ترکمان‌اسدی یادآور شد: دو هدف بزرگ در این پویش دنبال می‌شود که بر اساس هدفگذاری صورت گرفته جمعیت بالای ۱۸ سال و بانوان باردار که ۱ میلیون و ۲۲۰ هزار نفر از جمعیت استان را پوشش می‌دهند باید پایش و غربالگری شوند و امید است با تلاش همگانی به این سقف نزدیک ‌شویم.

وی با اشاره به اینکه تا پایان پویش باید جمعیت را نسبت به خطرات فشارخون بالا آگاه کنیم و این مهمترین هدف پویش است تصریح کرد: شناسایی و شروع مراقبت‌ها هدف بعدی پویش است و تفاوت این پویش با پویش‌های گذشته در تشخیص زودهنگام و درمان قطعی است که تا حصول نتیجه، اجرای پویش را دنبال خواهیم کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه حدود ۱۲ هزار نفر تاکنون “ثبت مراقبت” شده‌اند عنوان کرد: آیتم‌های فشارخون متوسط و میانگین برای مراقبت در همه افراد ثبت شده در این پویش لحاظ می‌شود و ۷۶۷ مرکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی آماده پذیرش افراد در این رابطه هستند.

انتهای پیام/