معیشت جایگزین کشاورزی در اطراف تالاب آق‌گل احصا می شود
معیشت جایگزین کشاورزی در اطراف تالاب آق‌گل احصا می شود
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: در راستای تدوین و اجرای طرح سیپا (ارتباطات، آموزش، مشارکت و آگاهی افزایی) تالاب آقگل، معیشت جایگزین جوامع محلی اطراف تالاب شناسایی می شود.

به گزارش همدان تیتر، مهدی صفی خانی گفت: فعالیت های کشاورزی اطراف تالاب نیازمند آب است، وقتی که برداشت آب را برای ساکنان اطراف تالاب با محدودیت مواجه می کنیم، میزان برداشت کم می شود اما مشکلات بعدی در معیشت خانواده ها ایجاد خواهد شد که برای جلوگیری از این اختلال و تضاد باید برنامه ای برای معیشت خانوارهای جوامع محلی اطراف تالاب تدوین و اجرا کرد.

صفی خانی گفت: برای جلوگیری از مقاومت افراد در مقابل معیشت جدید، انتخاب معیشت جایگزین با همفکری و نظر ساکنان اطراف تالاب صورت خواهد گرفت و آنها در این انتخاب حضور و نقش فعال دارند.

وی ادامه داد: قدم بعدی رایزنی و پیگیری از طریق دستگاه های متولی برای ایجاد زیرساخت ها در منطقه و کمک به بهبود معیشت خانوارها و افزایش تقاضا برای اتخاذ معیشت جدید است.

وی اظهار کرد: این موضوع یک طرح مطالعاتی است که دانشگاه آزاد اراک در حال انجام آن است و در این راستا جلسات هم اندیشی با جوامع محلی اطراف تالاب آقگل برگزار می شود.

صفی خانی با بیان اینکه در این جلسات کارگاهی، ظرفیت جدید اشتغال ساکنان احصا می شود افزود: در این جلسات نمایندگان دستگاه های ذینفع ساکنان اطراف تالاب آقگل در دو استان نیز حضور دارند.

وی توضیح داد: آموزش، افزایش آگاهی و اطلاع رسانی که در این کارگاه ها پیگیری می شود، منجر به تغییر نگرش و رفتارهای ذینفعان حوزه تالاب شده و داشتن برنامه ای جامع، هدفمند و پایش و ارزشیابی اثر بخشی فعالیت های آموزشی و مبادله اطلاعات در خصوص حفاظت و بهره برداری خردمندانه از تالاب را به عنوان یک ضرورت رقم می زند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان همدان بیان کرد: نتایج تدوین و اجرای این طرح(سیپا)، به ظرفیت سازی و توانمندسازی ساکنان محلی اطراف تالاب آقگل منجر می شود و استفاده موثر از این برنامه می تواند منابع بهره برداران و ذینفعان را به خوبی در بر گیرد.

انتهای پیام/