عمارت بدیع الحکما موزه تاریخ پزشکی همدان خواهد شد
عمارت بدیع الحکما موزه تاریخ پزشکی همدان خواهد شد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: موزه تاریخ پزشکی در این استان دایر و نُسخ طبی قدیمی‌ترین پزشکان استان، اولین تجهیزات پزشکی موجود در همدان، اولین اتومبیل خدمات‌دهنده پزشکی و حمل بیمار در این موزه به نمایش گذاشته می شود.

به گزارش همدان تیتر،محمدمهدی مجذوبی اظهار کرد: ساختمان بدیع الحکما اثر فاخر و ارزشمندی در میراث‌فرهنگی استان همدان به شمار می رود.

وی افزود: استان همدان از ظرفیت‌های ویژه‌ای در علم پزشکی برخوردار است که می‌تواند در این موزه به‌عنوان تاریخ علم پزشکی و جلوه‌ای آموزنده برای آیندگان مورد استفاده قرار گیرد.

حسین زندی فعال حوزه میراث فرهنگی در زمان تخریب و تفکیک باغ باغ بدیع الحکما می‌گوید: این باغ محل تردد و اتراق بزرگ مردانی همچون تاگور(شاعر هندی)، ظهیرالدوله، وحید دستگردی، عبدالحسین سپنتا، میرزاده عشقی، احمد کسروی و نیما یوشیج بوده است که هرکدام در دوره خود برای گذراندن تابستانی آسوده به این شهر آمده و میهمان خاندان بدیع بوده‌اند.

وی درباره ساختمان و بنای این باغ می‌گوید: دو عمارت دراین مجموعه وجود داشته که یکی از آنها تخریب شده و پلان آن در دست طراحی است و دیگری که باقی مانده محل زندگی باغبان است و در آن آثار و لوازم طبابت دکتر بدیع موجود است.

او درباره شخصیت بدیع پاسخ داد: بدیع الحکما پزشک معتمد مردم و روحانیت بوده و شخصیتی فرهیخته و دلسوز فرهنگ به شمار می‌رفته که در زمان خود درآمد حاصل از اراضی چند روستا را برای سلامت و بهداشت مردم هزینه می‌کرده است. هنگامی که آمریکایی‌ها به همدان می‌آیند و بیمارستانی در این شهر می‌سازند، برای سکونت خود با بدیع مشورت می‌کنند که وی آنها را در این باغ ساکن می‌کند و این عمارت باقیمانده همان ساختمانی است که آمریکایی‌ها در آن می‌سازند. این ساختمان که در فهرست آثار میراث فرهنگی ثبت شده به پیشنهاد ما اگر به موزه پزشکی و طب تبدیل شود،

بدین منوال ۱۱ سال پس از تخریب عمارت اصلی و تفکیک این باغ بزرگ در جنوب شهر همدان سرانجام خواست فعالان میراث فرهنگی با تبدیل این عمارت به موزه پزشکی محقق شد

عکس: ساختمان عمارت در سال ۱۳۹۲