شجاعت بانوی مبارز انقلابی «دباغ» مثال‌زدنی بود
شجاعت بانوی مبارز انقلابی «دباغ» مثال‌زدنی بود
«دباغ» با بیان اینکه شجاعت مادرم باعث شد که امام خمینی (ره) او را به عنوان فرمانده سپاه غرب انتخاب کند، گفت: مادرم در راه مبارزه با طاغوت و تا زمانی که مبارزه ادامه داشت با رشادت تمام مبارزه کرد و همچنین ‌در دوران هشت سال دفاع مقدس نیز در راه دفاع از سرزمینمان از هیچ تلاشی فروگذاری نکرد.

به گزارش همدان تیتر؛ نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی بر هیچ‌کس پوشیده نیست، مرحومه «مرضیه حدیدچی» ‌معروف به «طاهره دباغ» از بانوان مبارز انقلابی همدانی به‌ عنوان یکی از مبارزان پیشگام انقلاب اسلامی است که دارای سابقه زندانی سیاسی در زمان حکومت طاغوت است و همچنین به‌عنوان یار امام خمینی (ره) در دوران تبعید ایشان در پاریس محافظ شخصی خانواده وی بوده است.

این بانوی مبارز انقلابی پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز از بنیان‌گذاران سپاه پاسداران و فرمانده سپاه غرب کشور بود و سپس نماینده مجلس شورای اسلامی شد و در طول عمر خود از هیچ تلاشی برای حفظ و استمرار انقلاب فروگذاری نکرد. این بانو در ۲۷ آبان ‌سال ۱۳۹۵ پس از گذراندن دوره بیماری در بیمارستان خاتم‌الانبیاء (ص) دار فانی را وداع گفت.

در وصف بانو دباغ رهبری فرزانه انقلاب فرمودند: «بانوی مبارز و انقلابیِ خستگی‌ناپذیر» لقبی که واقعاً برازنده این بانو است.

به مناسبت ایام دهه فجر گفت‌وگویی با فرزند این بانوی مبارز صورت گرفت که در ادامه می‌خوانید؛

«حکیمه دباغ» دختر بانوی مبارز انقلابی همدانی مرحوم «طاهره حدیدچی» در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران با نام امام خمینی (ره) در سراسر جهان شناخته شده است، اظهار داشت: در داخل ایران باید خیلی بیشتر در جهت شناخت و معرفی انقلاب تلاش کنیم.

وی با اشاره به محدودیت‌های بانوان در دوران قبل از انقلاب، گفت: اینکه در دوران قبل از انقلاب به زنان توجه زیادی نمی‌شد، اقداماتی برای معرفی دختران شایسته انجام می‌شد که این کار هم در شان بانوان ایران اسلامی نبود.

دباغ به بیان برخی از ویژگی‌های مرحومه «دباغ» بانوی مبارز انقلابی پرداخت و بیان داشت: شجاعت و جسارت مادر باعث شد که امام خمینی (ره) او را به عنوان فرمانده سپاه غرب انتخاب کند و این شجاعت و جسارت مادر به طور کامل در وجودش مشهود بود و بسیار برای پرورش آن تلاش می‌کرد.

وی یادآور شد: مادر، در نقش مادر به‌ عنوان یک مادر، در نقش فرمانده به عنوان یک فرمانده و در نقش هموطن به عنوان یک هموطن فارغ از اینکه چه کسی نیاز به کمک دارد به همگان کمک می‌کرد و در همه جایگاه‌هایش وظایفش را به خوبی انجام می‌داد.

فرزند بانو دباغ با بیان اینکه مادر در راه مبارزه با طاغوت و تا زمانی که مبارزه ادامه داشت با رشادت تمام مبارزه کرد، یادآور شد: مادرم در دوران هشت سال دفاع مقدس نیز در راه دفاع از سرزمینمان از هیچ تلاشی فروگذاری نکرد و در تمامی مسئولیت‌هایش کارها را به خوبی به پایان می‌رساند.

وی ابراز داشت: مادر با وجود اینکه مدتی به دلیلی ناتوانی جسمی توانایی انجام کار بیرون را نداشتند همچنان با کمک افراد خیر به انجام کارهای فرهنگی مشغول بود و همیشه به فکر انجام کار خیر بود.

دباغ با انتقاد از اینکه امروز ملاک شایستگی افراد فرق کرده است، تصریح کرد: مردم به دنبال شایستگی‌های در دوران انقلاب و جنگ هستند و کم‌توجهی به این موضوع باعث ناراحتی برخی مبارزان انقلابی  و ایثارگران خواهد شد که باید به آن توجه شود.

وی با تأکید بر اجرای فرمایشات رهبری گفت: وقتی رهبر انقلاب مدام به مسئله‌ای تأکید دارند یعنی در آن حوزه کم گذاشته‌ایم؛ به طور مثال وقتی بر آشنایی با فرهنگ شهید سلیمانی تأکید دارند یعنی با ترویج این فرهنگ می‌توانیم قدم‌های خیر و مثبتی در گام دوم انقلاب برداریم.

فرزند مرحومه دباغ در ادامه به نقش مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان همدان در ترویج فرهنگ شهادت اشاره کرد و متذکر شد: این مراکز به معنای ارج گذاشتن به مقام شهدا و تلاش در ترویج گنج پنهان دفاع مقدس است و دیدن تصاویر رزمندگان که با یک تیکه نان در حال تغذیه هستند و یا بانوانی که در پشت جبهه در حال تهیه آذوقه برای رزمندگان هستند نشان از ساده زیستی و یکرنگی آنان دارد و خداوند به برکت این افراد هیچ‌وقت نگاه خود از ایران اسلامی را برنخواهد داشت.

انتهای پیام/