بهره کم همدان از صنایع تبدیلی سیر و سیب‌زمینی
بهره کم همدان از صنایع تبدیلی سیر و سیب‌زمینی
استان همدان با توجه به قرارگیری در مرکز غرب کشور و پتانسیل‌های بالای کشاورزی و صادرات به مناطق مختلف دارای ظرفیت بالایی در بخش صنایع تبدیلی است و با توجه اینکه این استان قطب تولید سیب زمینی و سیر کشور نیازمند توجه بیشتری در این خصوص است تا ما شاهد خام فروشی این محصولات به سایر نقاط نباشیم.

به گزارش همدان تیتر، آمارها نشان از این دارد که سالانه هزاران تن از محصولات کشاورزی تبدیل به ضایعات می‌شوند، محصولاتی که با مدیریت صحیح می‌توانستند ارزآوری فراوانی و حتی بیشتر از درآمد نفتی برای کشور داشته باشند.

امروزه با توجه به نقش مهمی که  صنایع تبدیلی در ارزآوری، ایجاد اشتغال، تحقق اقتصاد مقاومتی و جهش تولید دارند توجه به آن بسیار ضروری است.

استان همدان با توجه به قرارگیری در مرکز غرب کشور و پتانسیل‌های بالای کشاورزی و صادرات به مناطق مختلف  دارای ظرفیت بالایی در بخش صنایع تبدیلی  است و با توجه اینکه این استان قطب تولید سیب زمینی و سیر کشور است اقدامی موثر در این خصوص مشاهده نشده و ما شاهد آن هستیم که سیب‌زمینی همدان در کارخانه‌های تولید چیپس سایر استان‌ها به صورت خام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جهت بررسی وضعیت صنایع تبدیلی استان همدان گفت‌وگویی با کارشناسان و مسئولین مرتبط صورت گرفته که در ذیل می خوانید.

رابطه مستقیم فرآوری محصولات خام کشاورزی با افزایش ارزش افزوده

در این خصوص عبدالمجید شیخی اظهار داشت: وضعیت کنونی صنایع تبدیلی و تکمیلی و تمامی صنایع کشور به این دلیل است در چند سال اخیر توجهی به سرمایه‌گذاری در اقتصاد برای ایجاد شغل، درآمد، افزایش تولید، فراهم‌سازی زیرساخت‌ها و …. نشده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با انتقاد از صادرات خام تولیدات داخلی به سایر کشورها گفت: تولید در کشور برای ارزش‌افزایی نیاز به فرآوری دارد و هرچه  بیشتر شود، ارزش افزوده در داخل نصیب عناصر و عوامل تولید داخلی می‌شود  که در نتیجه شاهد افزایش درآمد، رفاه شاغلین، سهولت ازدواج و… خواهیم بود.

وی با بیان اینکه مکان‌یابی پروژه‌ها مبحث پیشرفته‌ای در حوزه اقتصاد خرد است، افزود: امروز مکان‌یابی پروژه‌ها مبتنی بر سه اصل کمینه‌سازی هزینه‌های ورودی وخروجی پروژه‌ها، استقرار مرکز فرآوری و پروژه در محلی که متناسب با نیروی انسانی متخصص، توانایی‌های بوم‌زیستی و سازگاری با  اقلیم است و در نهایت هزینه احداث و بهره‌برداری از پروژه‌ها در یک مکان با اتکا به حداقل‌سازی هزینه‌های ساخت و بهره‌برداری است.

الگوی کشت و استقرار صنعت را متناسب با اصول آمایش سرزمین پیاده کنیم

این استاد دانشگاه تصریح داشت: وقتی در استان همدان استعداد تولید محصولاتی همچون سیب‌زمینی، سیر و سایر اقلام وجود دارد اصل مکان‌یابی پروژه ایجاب می کند که زنجیره فرآوری را در همان مکان تکمیل کنیم تا هزینه ترابری محصولات از مبادی تولید تا کارخانه به حداقل برسد.

وی تاکید کرد: بایستی الگوی کشت و استقرار صنعت را متناسب با استعدادهای طبیعت و براساس اصول آمایش سرزمین پیاده کنیم.

مسئولین استانی همدان خبر از افزایش و توجه به ظرفیت صنایع تبدیلی در استان داده اند ولی این میزان با توجه به ظرفیت بالای استان همدان ناچیز است.

صدور ۴۳۹ پروانه بهره‌برداری در زمینه  صنایع تبدیلی

در این باره حسن محمدی اظهار داشت: سازمان جهاد کشاورزی تا پایان تیرماه سال جاری،  ۳۲۶ پروانه بهره‌برداری با ظرفیت جذب یک میلیون و ۷۱۳ هزار تن محصول خام کشاورزی و توان تولید یک میلیون و ۲۸۲ هزار تن محصول فرآوری با اشتغال ۴ هزار و ۳۹۰ نفر در زمینه صنایع تبدیلی صادر کرده است.

وی بیان کرد: در شهرستان‌های ملایر ۱۰۴ واحد، بهار ۹۹ واحد، همدان ۳۵ واحد، نهاوند ۳۳ واحد، اسدآباد ۷ واحد، تویسرکان ۱۱ واحد، رزن  ۱۲ واحد، فامنین ۵ واحد و در کبودراهنگ ۱۶ واحد صنایع تبدیلی دارای پروانه بهره‌برداری هستند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: تا سال ۹۲ سازمان صمت مجوز بهره‌برداری از ۱۱۳ واحد صنایع تبدیلی را با ظرفیت جذب ۳ میلیون تن محصول خام کشاورزی، توان جذب  ۲ میلیون و ۸۹۱ هزار تن انواع تولید و اشتغال ۴ هزار و ۴۵۹ نفر صادر کرده است که در مجموع مجوزهای جهاد کشاورزی و صمت ۴۳۹ واحد پروانه بهره‌برداری با توان تولید ۴ میلیون و ۱۷۳ هزار تن انواع محصول و اشتغال ۸ هزار و ۸۴۹ نفر است.

وی بیان کرد: عمده واحدهای تولیدی شامل  ۶ کشتارگاه مرغ در شهرستان‌های ملایر، نهاوند، تویسرکان و بهار ، صدور ۴۸ پروانه بهره‌برداری در زمینه لبنیات با توان جذب یک میلیون تن شیرخام  و اشتغال مستقیم هزار و ۴۲۲ نفر، ۹ واحد تولید آرد گندم با توان تولید ۶۰۰ هزار تن و اشتغال ۴۱۵ نفر، ۸ واحد تولید همبرگر، سوسیس و کالباس با توان  تولید ۴۳ هزار و ۷۱۵ تن و اشتغال ۲۸۴ نفر، ۸۸ واحدتولید رب، شوریجات  و ترشی با توان تولید ۱۶۳ هزار و ۸۹۵ تن انواع محصولات  و اشتغال هزار و ۷۲۹ نفر، یک واحد تولید قند از چغندر قند با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن جذب چغندر قند و اشتغال ۷۰۰ نفر، ۲۰ واحد دارای پروانه در زمینه خوراک دام، طیور و آبزیان با ظرفیت ۴۴۹ هزار تن  تولید و اشتغال ۳۱۱ نفر است.

احداث بزرگ‌ترین کارخانه تولید چغندرقند در نهاوند

محمدی اظهار داشت: در حال حاضر ۱۴۹ واحد صنایع تبدیلی با توان جذب یک میلیون و ۲۴۰ هزار تن محصول خام کشاورزی و توان تولید ۸۲۳ هزار تن انواع  محصول و پیش‌بینی اشتغال ۲ هزار و ۳۲۵  نفر و سرمایه‌‌گذاری هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان با پیشرفت فیزیکی بالای ۳۰ درصد در حال احداث داریم و در شش ماه اول سال جاری ۱۴ واحد به بهره‌برداری  رسیده است.

وی ادامه داد: بزرگ‌ترین کارخانه تولید چغندرقند با سرمایه‌گذاری ۵۵۰ میلیار توما با ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی و بزرگ‌ترین کارخانه تولید خوراک دام، طیور و آبزیان با سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد تومان و با پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصد در شهرستان نهاوند در حال احداث داریم.

صدور ۸۱ پروانه بهره برداری در زمینه تاسیس سردخانه

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی همدان تشریح کرد:  تا پایان تیرماه سال جاری ۸۱ فقره پروانه بهره‌برداری در زمینه سردخانه که عمدتا برای نگه‌داری سیب‌زمینی است با ظرفیت ۲۲۰ هزار تن  و اشتغال ۸۱۷ نفر صادر شده است.

وی اظهار داشت: تا سال ۸۸ با مشکل نگه‌داری و فراوری سیب‌زمینی مواجه بودیم و ۳۰ درصد از سیب‌زمینی به صورت ضایعات از چرخه مصرف خارج می‌شد، که خوشبختانه در این ۱۲ سال، ۸۱ فقره  پروانه بهره‌برداری در زمینه سیب‌زمینی با توان جذب  ظرفیت ۲۲۰ هزار تن و ۶۴ فقره هم سردخانه در حال احداث با ظرفیت ۲۴۰ هزار تن داریم.

پیش بینی فرآوری ۶۰ هزار تن سیب‌زمینی در استان همدان

محمدی با اشاره به هزینه‌بربودن فرآوری سیب‌زمینی گفت: تاسیس یک واحد فرآوری سیب‌زمینی به سرمایه‌گذاری بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد و پیگیر جذب سرمایه‌گذارهای مختلف هستیم، مجوز تاسیس یک شرکت در شهرستان بهار با کمک ۱۵ میلیارد تومان از محل اشتغال روستایی و وام  ۶ درصدی صادر شده و بالای ۲۰۰ میلیارد تومان  پیش‌بینی سرمایه‌گذاری شده که در حال حاضر ساختمان آن حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش‌بینی می‌کنیم  این واحد تا یک سال آینده به بهره‌برداری برسد که در این صورت  ۶۰ هزار تن از  سیب‌زمینی استان را در این واحد فرآوری می‌کنیم.

نیازمند جذب سرمایه‌گذاران در صنایع تبدیلی سیب‌زمینی هستیم

وی ادامه داد: مشکلات شرکت الوند نشاسته که در دو سال اخیر مشکل مدیریتی داشت حل شده و در حال تولید است ولی با توجه به ظرفیت استان همدان توسعه صنایع تبدیلی در بخش سیب‌زمینی ضروری و پیگیر جذب سرمایه‌گذاران جدید هستیم.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی همدان در پاسخ به سئوال خبرنگار ما در خصوص فرآوری سیر گفت: در بحث فرآوری سیر تاکنون ۳  واحد سردخانه در حال احداث با ظرفیت ۱۰ هزار تن و ۴ واحد  فرآوری سیر، جذب حدود ۲ هزار تن و بیش از ۸۸  واحد شوری و ترشیجات داریم که بخشی از تولیدات  این‌ها در راستای فراوری سیر است و ۶ هزار تن از سیر استان دراین  واحدها فرآوری می شود، اما با توجه به ظرفیت استان این میزان کم است.

ضرورت تاسیس شهرک تخصصی سیر در همدان

وی با تاکید بر تاسیس شهرک تخصصی فراوری سیر بیان کرد: پس از جلسات مختلف یک قطعه زمین دراراضی انصارالامام  که متعلق به منابع طبیعی بود مکان یابی شد به شرکت شهرک‌های صنعتی معرفی شد و اگر مشکلی پیش نیاید و این  شهرک تخصصی سیر توسط شرکت شهرک‌های صنعتی  ایجاد شود، پیش بینی می‌کنیم حدود ۷۰ تا ۸۰ واحد فرآوری سیر در این شهرک به بهره برداری برسد.

وی با اشاره به ظرفیت بالای استان همدان در تولید صنایع تبدیلی تصریح کرد: در برخی شهرستان‌ها همچون ملایر نیاز به تاسیس شهرک‌های تخصصی فراوری محصولات کشاورزی هستیم که امیدواریم با فراهم‌سازی زیرساخت‌ها این اتفاق بیفتد.

در زمینه تولید محصولات صنایع تبدیلی همچون سیب زمینی و سیر دارای ظرفیت های بالایی است که اگر به آن توجه می‌شد شاهد ارزآوری فراوانی برای استان بودیم، از طرفی مسئولین از هزینه‌های بالای تاسیس کارخانه‌های صنایع تبدیلی همچون چیپس در استان می‌گویند که این امر هم با اهمیت دادن به جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی حل خواهد و ارزش افزوده  و اشتغال آفرینی‌ای که این امر برای استان خواهد  داشت در برابر هزینه‌های تاسیس کارخانه ناچیز خواهد بود.

گزارش از مینو جعفری ممتاز

منبع: تسنیم

انتهای پیام/