۵۰ درصد از اراضی زیر کشت استان به گندم اختصاص دارد
۵۰ درصد از اراضی زیر کشت استان به گندم اختصاص دارد
رئیس جهاد کشاورزی استان همدان گفت: سالانه ۷۰۰، ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت است که ۵۰ درصد از اراضی زیر کشت استان به گندم اختصاص دارد.

به گزارش همدان تیتر، مانور توانمندی ناوگان برداشت غلات استان همدان با حضور مسؤلان استانی و شهرستانی، کشاورزان و کمباین داران در روستای حسن قشلاق از توابع شهرستان بهار برگزار شد.

رضا بهراملو اظهار کرد: روستای حسن قشلاق قطب کمباین داری کشور محسوب می شود که با داشتن ۴۰۰ خانوار به تنهایی دارای ۵۰۰ دستگاه کمباین است که با الحاق روستاهای اطراف با داشتن ۸۰۰ دستگاه کمباین برای ۴ هزار نفر اشتغالزایی کرده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان همدان گفت: سالانه ۷۰۰، ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت است که ۵۰ درصد از اراضی زیر کشت استان به گندم اختصاص دارد.

بهراملو بیان کرد: گندم محصولی استراتژیک است که تولید  آن در سال جاری ۵۴۰ هزار تن پیش بینی می شود و باید در اینگونه محصولات به خودکفایی برسیم.

وی با اشاره به اینکه تولیدات در حوزه گندم باید افزایش یابد تا خودکفایی در این بخش ایجاد شود ادامه داد: غذا در جنگ اقتصادی همچون اسلحه است و کشاورزان هم سربازان این دیار هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه کاهش ضایعات از موارد پراهمیت این حوزه است تاکید کرد: ضایعات محصولات بین ۲۰ تا ۳۰ درصد رقم بزرگی است که کاهش آن با دستگاه‌های مکانیزه و تنطیم کمباین‌ها در مزارع قابل کنترل است.

اکبری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار نیز اظهار کرد: بهار قطب تولید کشاورزی استان در بخش‌های سبزی، صیفی و محصولات جالیزی است.

عبدالحسین اکبری با بیان اینکه ۶۱ هزار اراضی شهرستان زیر کشت غلات است گفت: ۴۲ هزار از این اراضی به گندم  آبی و دیم و ۱۹ هزار از این میزان به جو آبی و گندم اختصاص دارد.

وی با تاکید بر اینکه ۵۰ درصد از کمباین‌های موجود در استان در روستای حسن قشلاق است ادامه داد: کمباین‌های شهرستان بهار توانمندی این منطقه را نشان می‌دهد که افزون بر استان در جنوب، جنوب غربی و شمال غربی فعالیت دارند.

سید حسین خوانساری مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان همدان نیز در نشست خبری مانور توانمندی ناوگان برداشت غلات با بیان اینکه کیفیت نان فقط وابسته‌ به آرد نیست اظهار کرد: خواب خمیر و موارد دیکر در کیفیت نان موثر و کیفیت آرد همدان قابل قبول است و برخی از کارخانه‌های آرد استان کیفیت خوبی دارند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان همدان خاطرنشان کرد: پخت و توزیع نان کامل در دستور کار است به نحوی که ۱۰ نانوایی به شکل پایلوت نان کامل تهیه می‌کنند.

وی با بیان اینکه حمایت لازم از کارخانه در این باب صورت خواهد گرفت ادامه داد: نان کامل با سبوس دارای خواصی است که رنگ آن تغییر خواهد کرد و چنانچه مورد استقبال قرار گیرد به سراسر استان ابلاغ خواهد شد.

خوانساری در پایان یادآور شد: ۷ هزار و ۲۳۲ میلیارد ریال بدهی کشاورزان بوده که تاکنون ۴۸ درصد از این میزان بدهی پرداخت شده است.

گفتنی است در این مانور چند تن از کمباین داران و کشاورزان روستای حسن قشلاق و شهرستان بهار در خصوص مشکلات بیمه ای و هزینه تعمیرات کمباین های خود سخنرانی کردند.

انتهای پیام/