گلخانه، اولویت جهاد کشاوری استان همدان است/ موجودی کالاهای اساسی استان
گلخانه، اولویت جهاد کشاوری استان همدان است/ موجودی کالاهای اساسی استان
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان با تاکید بر اینکه گلخانه یکی از اولویت‌های اصلی مجموعه جهاد کشاورزی است، گفت: در سال ۱۴۰۱، بیش از ۲۲۰ هکتار تغییر کاربری داشتیم و اندازه ۲۰ سال گذشته گلخانه‌ها را توسعه دادیم.

به گزارش همدان تیتر، «رضا بهراملو» رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان امروز (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تولیدات استان همدان در حوزه کشاورزی معادل چهار درصد تولیدات کشور است و این نشان دهنده این است که استان همدان یک منطقه مستعد کشاورزی است.

وی با بیان اینکه ۸۷ درصد از اراضی کشاورزی ما وابسته به آب است، افزود: این نشان‌دهنده این است که بدون آب به مشکل برمی‌خوریم  و باید بهره‌وری آب ما در تولیدات بالا برود.

بهراملو خاطرنشان کرد: باید الگوی کشت را اصلاح و به سمت محصولاتی برویم که با آب کمتر محصولات بیشتری می‌دهند، مجموعه جهاد کشاورزی دنبال افزایش کیفی و کمی است و باید الگوی کشت محصولات زراعی را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه الگوی کشت به عنوان یک طرح فراقوه‌ای اعلام شد و باید همه قوای سه گانه بیایند کمک تا بتوانیم آن را عملیاتی کنیم، افزود: در این خصوص نیاز به اعتبارات مالی و سایر پارامترها داریم، برای اولین در کشور در استان همدان الگوی کشت را رونمایی کردیم و اجرای پایلوت کشوری الگوی کشت در استان همدان قرار گرفت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان با تاکید بر اینکه گلخانه یکی از اولویت‌های اصلی مجموعه جهاد کشاورزی است، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱، بیش از ۲۲۰ هکتار تغییر کاربری داشتیم و اندازه ۲۰ سال گذشته گلخانه‌ها را توسعه دادیم.

وی با بیان اینکه در گلخانه‌ها تولید بین ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر می‌شود، افزود: از طرفی مصرف آب ما در گلخانه‌ها کاهش پیدا می‌کند. بخاطر همین اولویت اول سازمان جهاد کشاورزی احداث گلخانه است.

بهراملو ادامه داد: هیچ پرونده‌ای در رابطه با گلخانه‌ها معطل نمی‌ماند و گلخانه‌ها از لحاظ کمی و کیفی قابل کنترل هستند و شاهد تولید محصولات کیفی در گلخانه‌ها هستیم. در بحث اشتغال نیز  در گلخانه‌ها به ازای هر هکتار ۱۱ نفر مشغول به کار می‌شوند و تحصیلکرده‌های بخش کشاورزی به راحتی در این بخش می توانند اشتغال ایجاد کنند و  گلخانه یک شغل پایدار است.

وی یادآور شد: یکی از کارهای شاخص ما در ۴۰۱، رفع تداخلات برای صدور اسناد کشاورزی است. امسال ۱۷۵ رفع تداخل صورت گرفته و امسال اندازه هفت سال گذشته رفع تداخلات انجام دادیم. همچنین نقشه راه تولیدات کشاورزی برای اولین بار در استان همدان رونمایی خواهد شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه اولویت ما بحث تنظیم بازار است از لحاظ موجودیت هیچ مشکلی نداریم، افزود:  در تولید مرغ، ما هیچ مشکلی نداریم و مازاد بر مصرف هم فعلا مرغ گرم داریم و به طور متوسط بالای ۲۰۰ تن روزانه تولید داریم. تخم‌مرغ حدودا ۱۰ تن نیاز به واردات داریم.

وی در بخشی دیگر از سخنانش به افتتاح ۶۲طرح کشاورزی در ایام دهه فجر امسال اشاره کرد و تصریح کرد: امسال در بخش تولیدات گیاهی ۱۵ طرح با ۱۰۶ نفر اشتغالزایی، در بخش تولیدات دامی ۱۲ طرح با ۵۷ نفر اشتغالزایی، شیلات و آبزی‌پروری چهار طرح با ۲۰ نفر اشتغالزایی، در بخش صنایع کشاورزی شش طرح با ۳۰۵ نفر اشتغالزایی و در بخش آب و خاک ۲۵ طرح با ۱۹۰ نفر اشتغالزایی افتتاح شد‌.

بهراملو متذکر شد: این طرح‌ها با اعتبار پنج هزار و ۱۶۴ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۶۷۸ نفر در ایام دهه فجر امسال افتتاح شدند.

انتهای پیام/