مناسب‌سازی فضای شهری همچنان چالش معلولان همدانی
مناسب‌سازی فضای شهری همچنان چالش معلولان همدانی
مسئولان چون در زمینه مناسب سازی شهری برای معلولان دغدغه‌مند نیستند تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است و متأسفانه تاکنون همه مصوبات و درخواست‌های جامعه معلولان به در بسته خورده است.

به گزارش خبرنگار همدان تیتر، مناسب سازی فضای شهری برای معلولان و کم توانان جامعه همچنان چالشی است که دغدغه ۱۰ تا ۱۵ درصد جامعه ماست. مشکلی که باید مسئولان برای رفع آن دغدغه مند باشند اما انگار فقط مشکل معلولان شده است و کسی به فکر این قشر از جامعه نیست.

حالا به دلیل ضعف عملکرد در مناسب سازی فضای شهری که مدت هاست دغدغه مندان جامعه می گویند و می نویسند علاوه بر معلولان، سالمندان و مادرانی که با کالسکه بچه تردد می کنند هم برای رفتن به خیلی مکان ها دغدغه دارند. برای مثال همه روزه در پیاده راه خیابان بوعلی با وجود پیاده راه سازی ورودی ویلچرسوار معلولان را بسته اند اما موتورسوارها در جایی که تردد وسیله نقلیه منع شده و اسمش پیاده راه است جولان می دهند و  وقتی می پرسی چرا اینگونه است بهانه می کنند که شورای ترافیک استان اینگونه تصویب کرده است. باید از مسئولان مربوطه پرسید اگر یک‌معلول بخواهد به مطب پزشکی در این خیابان مراجعه کند چطور باید تردد کند. البته خود معلولان  از زمانی که این خیابان به پیاده راه تبدیل شده می گویند کمتر در این پیاده راه تردد می کنند و اگر تردد هم دارند با مشکل مناسب سازی مواجهه هستند.

*مسئولان برای مناسب سازی معلولان دغدغه مند نیستند

افشار رئیس هیأت مدیره جامعه معلولان همدان  در خصوص مناسب سازی شهری برای این قشر از جامعه می گوید: مناسب سازی فضای شهری برای معلولان یک‌موردی از قوانین جامعه است که سالهاست به تصویب رسیده و ستاد مناسب سازی تشکیل شده و همه مسئولان ذیربط آن اعم از وزیر کشور، استانداران هر استان و فرمانداران هر شهرستان در آن عضو هستند و دبیرخانه آن نیز سازمان بهزیستی است.

وی ادامه می دهد: علی رغم همه قوانین و مصوباتی که در سطح کشور و استان در این زمینه وجود دارد در بحث اجرای این مصوبات مشکل داریم چون بحث مناسب سازی فقط مشکل معلولان است نه مشکل مسئولان جامعه.

رئیس هیأت مدیره جامعه معلولان همدان با بیان اینکه چون مسئولان در زمینه مناسب سازی شهری برای معلولان دغدغه مند نیستند تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است تاکید می کند: به دلیل نبود همین دغدغه همه مصوبات تاکنون روی زمین مانده و متاسفانه همه درخواست های جامعه معلولان به در بسته می خورد.

افشار عنوان می‌کند: چرا باید استاندار و فرماندار دغدغه رفع این مشکل را نداشته باشند و از زمانی که خیابان بوعلی به پیاده راه تبدیل شده فقط ۱۰ درصد معلولان  بتوانند تردد کنند.

وی در مورد مناسب سازی چند درصدی ادارات برای تردد معلولین می افزاید: در این زمینه آمار دقیقی نداریم اما اکثر ادارات خودشان پیگیر مناسب سازی بوده اند اما همچنان اداراتی هستند که مشکل مناسب سازی دارند و اگر هم مناسب سازی انجام شده استاندارد کافی را ندارد.

رئیس انجمن توانیابان همدان در خصوص آمارهای جامعه معلولین نیز خاطرنشان می‌کند: در انجمن توانیابان بیش از ۲ هزار نفر عضو هستند اما آمارهای بهزیستی براساس ضوابط اداری و پرونده های موجود در این سازمان است و خیلی به روز نیست و براساس استانداردها آمار و تعداد درست انواع معلولیت ها در هر جامعه می تواند پایه هرگونه برنامه ریزی باشد.

افشار در خصوص اقدامات و فعالیت های انجمن توانیابان همدان می گوید: به دلیل شرایط اقتصادی جامعه برگزاری اردو، کلاس های فرهنگی، کمک های مالی و خرید اقلام مصرفی برای جامعه معلولان محدود شده و انجمن بیشتر در حوزه توانمندسازی معلولان فعالیت می کند.

*چشم انداز دبیرخانه نبود دغدغه مناسب سازی است

حسین محمدی مسئول مناسب سازی بهزیستی استان همدان نیز با اشاره به اینکه وظیفه دبیرخانه پیگیری و نظارت در مورد دستگاه های اجرایی است می گوید: هر دستگاه وظیفه دارد که یک درصد از بودجه عمرانی خود را صرف مناسب سازی کند.

وی با بیان اینکه هدف سازمان بهزیستی نهادینه کردن و تبدیل به فرهنگ شدن مناسب سازی در جامعه شهری است، می‌افزاید: چشم انداز دبیرخانه این است که در سال‌های آتی دغدغه مناسب سازی نداشته باشد.

محمدی با تاکید بر اینکه وظیفه بهزیستی آموزش و آگاهی در این زمینه است عنوان می کند: باید مسئولان در زمینه مناسب سازی به این نتیجه  برسند که اهمیت این موضوع را درک کنند تا در آینده نزدیک این مشکل رفع شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ادارات در خصوص مناسب سازی ۵۰ به ۵۰ عمل کرده اند‌ می‌گوید: برای اجرای یک رمپ بهتر است ادارات و سازمان ها با بهزیستی در زمینه جزئیات و نحوه اجرا مشورت لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/

  • نویسنده : منیژه فرهانپور