لزوم  توجه به راه‌اندازی مرکز جامع اوتیسم در همدان
لزوم  توجه به راه‌اندازی مرکز جامع اوتیسم در همدان
راه اندازی مرکز جامع نگهداری اوتیسم برای بیماران اوتیسمی خواسته خانواده های دارای بیماران اوتیسمی در همدان است.

به گزارش همدان تیتر، درگیر بیماری ناشناخته ای که این روزها بیشتر از گذشته در جامعه دیده می شود. اوتیسم یا همان درخودماندگی یک بیماری پیچیده‌ عصبی- رفتاری و از جمله اختلالات و بیماری های اعصاب و روان است که شامل اختلال در تعاملات اجتماعی، رشد کلامی و مهارت‌های ارتباطی همراه با رفتارهای سخت و تکرارشونده است و به دلیل گستردگی علائم، آن را اختلال طیف اوتیسم می‌نامند. این بیماری به دلایل مختلفی که‌ متخصصان احتمال می دهند در حال گسترش است و باید برای باز شدن گره مشکلات خانواده های دارای فرزند اوتیسم فکری کرد تا بتوانند با فراغ بال بیشتری به زندگی خود ادامه دهند.

محمدرضا افخمی متخصص مغز و اعصاب در خصوص این بیماری می‌گوید: اوتیسم در پسرها بیشتر از دخترها شایع است و در سبب شناسی ممکن است عواملی همچون ژنتیک و جهش ژنتیک در این بیماری موثر باشد.

وی ادامه می دهد: سنین بالا پدر و مادر در ازدواج و اقدام به فرزندآوری، مصرف الکل در بارداری، ابتلا به دیابت در دوران بارداری و استفاده از داروهای ضد تشنج احتمال این بیماری را بیشتر می کند.

افخمی با تاکید بر اینکه بهترین زمان تشخیص این بیماری در کودکان یک تا دو ساله است که به آن عنوان طلایی تشخیص هم گفته می شود، خاطرنشان می کند: کودکان اوتیسم در تعاملات و ارتباطات اجتماعی مشکل دارند و رفتارها، فعالیت ها و علایق آنها محدود و تکراری می باشد.

این متخصص مغز و اعصاب یادآور می شود: این کودکان مشکل زبانی دارند و بعضی به هیچ عنوان نمی توانند حرف بزنند اگر هم صحبت می کنند تکرار کلام دارند و در حرف زدن هیجاناتی بروز و ظهور نمی کند.

وی می گوید: بیشتر رفتارها در بیماران اوتیسمی ناشیانه است مثل اینکه به موقع وارد صحبت نمی شوند تماس چشمی آنها کم است و در سنین پایین تمایلی به آغوش کشیدن ندارند و افراد را به مانند اشیاء تصور می کنند.

افخمی با اشاره به اینکه برخی از افراد اوتیسمی دارای هوش جزیره ای هستند بیان می کند: ۱۰ درصد از  این افراد دارای هوش جزیره ای هستند و می توانند کار های خارق العاده ای همچون ضرب اعداد هشت رقمی، حفظ کتاب های فراوان، آواز خواندن و پیانو زدن به صورت همزمان و… را انجام دهند.

وی در خصوص درمان کودکان اوتیسم می گوید: درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد. این بیماری به سطح یک، دو و سه درجه بندی می شود و در نوع اوتیسم خفیف درمان بیشتر موثر است. گفتار درمانی، کاردرمانی و رفتار درمانی درمان اصلی برای کودکان دارای اوتیسم است.

مسئولان و خیرین برای خدمت به خانواده های دارای فرزند اوتیسم بیشتر پای کار بیایند

داوود پناهی مدیر عامل انجمن اوتیسم همدان نیز با بیان اینکه این بیماری در حال گسترش است اظهار کرد: در ۵ سال گذشته از هر ۱۵۰ تولد یک نوزاد اوتیسم متولد می شد اما  امروز از هر ۳۶ تولد یک نوزاد اوتیسمی متولد می شود که نشان از گسترش این بیماری دارد.

وی با اشاره به خدمات انجمن اوتیسم همچون پرداخت کمک هزینه دارو و درمان و مساعدت و همکاری بخش خصوصی در زمینه های مختلف افزود: در حال حاضر ۴۲۰ کودک اوتیسمی در انجمن پرونده دارند و بیش از دو هزار کودک اوتیسمی در استان همدان وجود دارد.

پناهی با تاکید بر اینکه باید مسئولان و خیرین برای خدمت به خانواده های دارای فرزند اوتیسم بیشتر پای کار بیایند متذکر شد: کودکان اوتیسمی به یک مرکز نگهداری نیاز دارند چراکه خانواده ها به مرور زمان خسته می شوند و توانایی نگهداری این بچه ها را ندارند و گاهی این ناتوانایی در نگهداری منجر به جدایی در خانواده می شود.

وی با اشاره به اینکه در انجمن تا ۱۲ سالگی به بچه های دارای اوتیسم آموزش داده می شود افزود: بهترین زمان آموزش بین دو تا ۷ سالگی است و راه اندازی مرکز جامع اوتیسم هدف اصلی برای بیماران اتیسمی است.

انتهای پیام/

  • نویسنده : گزارشگر: منیژه فرهان پور