صنایع تبدیلی تویسرکان نیازمند یاری مسئولان است/گلخانه تولید نهال تویسرکان در نوع خود بی‌نظیر است
صنایع تبدیلی تویسرکان نیازمند یاری مسئولان است/گلخانه تولید نهال تویسرکان در نوع خود بی‌نظیر است
تور رسانه سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با هدف بازدید از توانمندی های کشوندی شهرستان تویسرکان به مناسبت هفته جهاد کشاورزی برگزار شد. در این تور از کارگاههای صنایع تبدیلی، شرکت صنعتگران تویسرکان که به تولید انواع دستگاه‌های گردوپوست‌کن بود و گلخانه تخصصی تولید نهال گردوی تویسرکان بازدید به عمل آمد.

به گزارش پایگاه خبری همدان تیتر، تور رسانه‌ای سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با هدف بازدید از توانمندی های کشوندی شهرستان تویسرکان به مناسبت هفته جهاد کشاورزی برگزار شد.

در این بازدید  از برخی کارگاه‌های صنایع تبدیلی نیز بازدید به‌عمل آمد، بازدید از کارگاه تولید شاطه حلوایی علی غارداشی که به تولید یکی از سوغات‌های قدیمی تویسرکان مشغول بودند از جمله این کارگاهها بود که مبلغ ۱۰ میلیون تومان از سازمان جهاد کشاورزی تسهیلات پرداخت کرده بود.

دو کارگاه عرقیات‌گیری (به نام‌های عرقیات میرمعینی و عرقیات بهمن) دیگر کارگاهها بودند که با محصولات ارگانیکی که داشتند در نوع خود منحصر به فردبودند و هر دو جهت ارتقای کار خود نیازمند دریافت تسهیلات و همکاری مسئولان در این خصوص بودند.

دیگر کارگاهی که از آن بازدید صورت گرفت شرکت صنعتگران تویسرکان که به تولید انواع دستگاه‌های گردوپوست‌کن مشغول بودند، این مجموعه دستگاه گردوپوست‌کن را در انواع مختلف مانند دستگاه گردوپوست‌کن خورشیدی تولید کرده بود که برای باغداران در فصل برداشت بسیار کارآمد است.

بازدید از گلخانه تخصصی تولید نهال گردوی تویسرکان اخرین برنامه این تور رسانه ای بود،  مسعود اکبری، رییس جهاد کشاورزی شهرستان تویسرکان در خصوص این گلخانه اظهار داشت: احداث این مجموعه به بعد از سرمازدگی شدید سال ۹۴ در شهرستان تویسرکان برمی‌گردد و زنجیره منحصربه‌فرد تولید نهال گواهی‌شده این مجموعه در کشور نظیر ندارد.

وی افزود: درخصوص فیزیولوژی درخت با مشورت جهاد دانشگاهی بنا بر این شد تا طرحی به‌نام سرشاخه‌کاری پیگیری شود که کار با همکاری جهاد دانشگاهی تهران رقم خورد. بعد از آن کار به سازمان جهاد کشاورزی استان همدان محول و در سال ۹۵ آغاز شد و پیش‌نیاز آن سرشاخه‌هایی بود که ویژگی مقاوم به سرمازدگی داشته باشند؛ سال‌های اول این طرح متکی به واردات از کشور‌های دیگر و چند منبع در کشور بود.

اکبری بیان داشت: با همکاری اتحادیه‌های تعاونی تولید در سال ۹۶ و در سه فاز باغ مادری، خزانه و گلخانه تولید نهال شروع شد که ظرفیت ۶ میلیون پیوندک در سال را دارد و بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار اصله نهال گواهی‌شده با روبان آبی که تنها مختص این نهالستان است، ارائه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد:  تمام آموزش‌ها توسط همکاران تعاونی‌های تولید داده شده که درحال حاضر شهرستان به حد کافی پیوندزن‌های ماهر را دارا است و در تمام کشور طی فصل پیوندزنی مشغول به کار هستند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تویسرکان متذکر شد:  تمام استان‌هایی که توانایی کاشت گردو داشته باشند از نهال‌های این مجموعه استفاده می‌کنند و بین ۱۰ تا ۱۵ هزار نهال از این مجموعه خرید کرده‌اند و سعی داریم علاوه‌بر تمرکز بر کیفی شدن کار، این برند را برای شهرستان حفظ کنیم؛ امسال همه پیوند‌های سرشاخه‌کاری گردوی استان و کشور از این مجموعه تهیه شده است.

محمدسعید خاکسار، مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید روستایی استان همدان نیز در این دیدار اظهار داشت:    تنها گلخانه‌ای است که سقف و دیواره‌های آن جمع می‌شود و بالاترین فناوری تولید نهال را دارد.

وی با بیان اینکه لیبل آبی این مجموعه نشان‌دهنده عاری از ویروس بودن و در واقع گواهی سلامت و اصالت این نهال‌ها است، افزود: این نهال‌ها سالانه و ماهانه ازلحاظ عوامل مهم باکتریایی آزمایش می‌شوند و ماهانه در کلینیک‌های گیاه‌پزشکی نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که سلامت این نهال‌ها را تضمین می‌کند.

خاکسار ابراز داشت: گذشت زمان و مشاهده مثمر بودن نهال‌ها، باعث استقبال بیشتر کشاورزان شد، به‌طوری که برخی افراد بین ۲۰ تا ۳۰ هزار نهال را نیز از این مجموعه خریداری کردند؛ لیبل‌های آبی‌رنگ این مجموعه بیانگر این است که محصول پتانسیل صادرات به سایر کشورها را نیز دارد.

وی ببان داشت: با توجه به اینکه جهاد کشاورزی پیوندک‌ها را به‌صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد، سال گذشته ۷۰ هزار سرشاخه‌کاری داشته‌ایم که امسال به‌دلیل افزایش درخواست کشاورزان، تا ۸۰ هزار پیوندک هم افزایش می‌یابد.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید روستایی استان همدان در پایان با بیان اینکه ما خریدارانی از ترکیه، سلیمانیه عراق و ارمنستان نیز داشته‌ایم، تصریح کرد: با توجه به نیازی که کشور دارد، فعلاً صادرات نداریم و در زمانی که نیاز کشور مرتفع شود، نسبت به صادرات اقدام خواهیم کرد.

گزارش از مینو جعفری ممتاز

انتهای پیام/