سایه سنگین تورم و تحریم در کسادی بازار فرش همدان
سایه سنگین تورم و تحریم در کسادی بازار فرش همدان
متاسفانه امروزه در کارگاه های قالی بافی همدان فرش‌های دیگر مناطق کشور بافته می‌شود. از بافنده تا سرمایه گذار همه دست به دست هم داده‌ایم تا در حق فرش همدان ظلم کنیم آن هم چه ظلمی!

به گزارش خبرنگار همدان تیتر، فرش همدان نشانی از اقتدار الوند بیکران است. نقشی که از روزگاری دور نماد زندگی و حیات را به زیستن برای شاد بودن گره می‌زند. فرشی با آب و رنگ روستایی و تک نقش که همراه با اعتدال رنگ های طبیعی و مختلف بافته می شود. امروز فرش همدان بافته می شود اما به دلایل مختلف رونق روزگاران گذشته را ندارد. شاید یکی از عوامل آن نبود معرف و بازاریاب خوب برای فروش فرش این منطقه است که سالیان سال مورد غفلت واقع شده است. برای مثال فرش منطقه مهربان همدان از توابع شهرستان کبودرآهنگ دارای پیشینه و سابقه چند هزار ساله از ارزش هنری بالایی برخوردار است اما در فروش و بازاریابی همچنان ضعیف عمل می‌کند. البته باید به این نکته توجه داشت که فرش در روزگار فعلی باید طبق ذائقه خریدار بافته شود تا بافنده بیکار نماند. متاسفانه امروزه در کارگاه های قالی بافی همدان فرش های دیگر مناطق کشور بافته می شود. از بافنده تا سرمایه گذار همه دست به دست هم داده‌ایم تا در حق فرش همدان ظلم کنیم آن هم چه ظلمی! اما راهکار رهایی از این ظلم احیای دوباره نقشه‌های فرش همدان است که باید با تعامل متولیان و بافنده‌ها این کار انجام شود تا بتوانیم به نتیجه قابل قبولی برسیم. باید نقشه ها به روز و ارزان توزیع شود تا دوباره کم کم مقبولیت خود را پیدا کند. اما چه زمان می خواهد این اتفاق بیفتد را نمی دانم.

برای تهیه گزارش از بازار فرش سری زدیم به سرای روحانی همدان، جایی که مغازه های فرش فروشی روزگاری پر از مشتری بود اما حالا دیگر آن رونق گذشته را ندارد. فرش های کهنه و نو همه روی هم تلنبار شده همه نوع فرش از بافت نهاوند گرفته تا ملایر تا نقشه بیجار  و اردکان یزد همه نوع فرش را می شود در بازار پیدا کرد اما دریغ از یک‌مشتری و خریدار فرش!

*کاهش ۹۰ درصدی صادرات فرش

حسین کندی از پیشکسوتان و فروشندگان قدیمی فرش همدان است که ۴۲ سال در اتحادیه فرش بوده است از او در خصوص اوضاع خرید و فروش فرش در همدان سوال کردم می گوید:  هم اکنون۹۰ درصد صادرات فرش کاهش یافته البته کساد بازار فرش از دو دهه گذشته آغاز شده و به مرور به اینجا رسیده است.

وی ادامه می‌دهد: در سال های ۷۰ و ۷۱ یک‌میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار صادرات فرش بوده اما این رقم در حال حاضر به ۶۰ میلیون دلار کاهش یافته است.

کندی علل زیادی را برای کسادی بازار فرش برمی شمرد و می گوید: یکی از دلایل وجود رقیبی مثل فرش ماشینی است که قیمت آن یک دهم فرش دستباف است البته به این نکته اشاره می‌کند که قدرت خرید مردم هم کم شده است.

این پیشکسوت اتحادیه فرش همدان به وجود  رقبایی مانند هند، پاکستان، چین، ترکیه و افغانستان اشاره دارد که با آغاز تحولات ایران در زمینه تحریم و تورم پشم زنده را از ایران جمع آوری می کنند و برای تولید به کشورهای نامبرده می برند چون دستمزدها در آنجا ارزان است.

وی با بیان اینکه نسل امروز فرقی مابین فرش ماشینی و دستباف قائل  نیست توضیح می دهد: سبک زندگی ها تغییر کرده و با کوچک شدن خانه های امروزی دیگر نیاز زیادی به فرش نیست و فرش جزء کالاهای پانزدهم هر خانوار دارای اولویت اصلی نیست.

کندی با اظهار تاسف از تورم موجود در کشور که با شتاب در حال زیاد شدن است اظهار دارد: هرساله میلیون ها دلار فرش به آمریکا می فرستادیم که الان این‌میزان به صفر رسیده پس مطمئن باشید با این اوضاع روزهای روشنی برای بازار فرش نداریم.

وی به موضوع تخصصی دیگری که موجب کاهش صادرات فرش شده پرداخته و می.گوید: فرش کالایی نیست که مصرف شود. از ۲۰۰ سال پیش زنجیره تولید بوده و این کالا از بین نرفته است. ۱۵۰ سال فرش کار کرده و با یک تعمیر و شستشو ۱۰۰ سال دیگر هم کار می‌کند در حالی که الان دنیا به مصرف کالاهای یکبار مصرف رو آورده است.

*به صورت رسمی و مستقیم صادرات فرش نداریم

رضا چراغی نایب رئیس اتحادیه فرش همدان نیز در ارتباط با بازار فرش می گوید: متاسفانه بازار خوبی نداریم. بازار خرید و فروش ضعیف و راکد شده است.

وی با اشاره به اینکه همدان یکی از مراکز تهیه و توزیع فرش هست منتها متاسفانه در حال حاضر در تولید فرش جایگاهی در کشور ندارد، ادامه می دهد: وقتی می گوییم تولید فرش هم به جهت صادرات و  هم خرید داخل تولید کننده ها فعال نیستند و همچنین به دلیل تحریم ها بازارهای صادراتی ایتالیا، آلمان، آمریکا و کانادا را از دست داده ایم.

چراغی خاطرنشان می کند:  اگر فرشی هم از همدان خریداری شود به صورت غیر رسمی برای فرآوری و مدرن شدن به کشور پاکستان می رود و از آنجا به خارج صادر می شود.

نایب رئیس اتحادیه فرش همدان با بیان اینکه به صورت مستقیم و رسمی در حال حاضر صادرات فرش نداریم می گوید: در فروش داخلی هم با توجه به اینکه قیمت فرش نسبت به قدرت خرید مردم گران شده این امر اتفاق نمی افتد و این یکی از دلایل اصلی رکود بازار فرش است.

وی اظهار می کند: در حال حاضر بالغ بر ۳۴۰ تا ۳۵۰ صنف توزیع خدماتی در فرش ماشینی و دستباف و ۴۲۰ عضو در اتحادیه فرش و مابقی هم رفوگر و تولید کننده و ۳۲ واحد قالیشویی داریم.

چراغی با بیان اینکه از قدیم بازار فرش همدان به عنوان پایلوت فرش تجاری و صادراتی بوده می‌افزاید: باید برای صادرات فرش گذشته از تحریم ها که بسیار در کاهش صادرات اثرگذار بوده به سلیقه مشتری های خارج از کشور دقت شود کاری که هم اکنون بازار فرش ترکیه، هند، پاکستان و افغانستان انجام می دهد.

وی یادآور می‌شود: اگر وضع همینطور باقی بماند بازار را به طور مطلق از دست می دهیم و همین فرش تجاری کهنه هم  که داریم بدون خریدار باقی  می ماند.

چراغی در خصوص راهکار داخلی برای رونق خرید فرش می‌گوید: اگر بانک ها با نرخ سود کم ۱۰ تا ۲۵ درصد برای خرید فرش دستباف تسهیلات به خریدار بدهند حداقل یک رونقی در بازار فرش ایجاد می شود.

گزارش از منیژه فرهانپور

انتهای پیام/

  • نویسنده : منیژه فرهانپور