راه‌های مقابله با اثرات آلودگی هوا بر سلامت
راه‌های مقابله با اثرات آلودگی هوا بر سلامت
مسئول کنترل آلودگی هوا دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: معمولا توصیه می‌کنیم افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای و قلبی هستند، از مواجهه با آلودگی هوا پرهیز کنند، خانم‌های سالمند و کودکان باردار در معرض خطر هستند و توصیه می‌کنیم از حضور در فضای آزاد خودداری کنند.

مهدی خدابخشی، مسئول کنترل آلودگی هوا دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفت‌وگو با خبرنگار همدان تیتر اظهار داشت: در حال حاضر آلودگی هوا در سطح دنیا به عنوان چهارمین عامل مرگ زودرس بعد از بیماری هایی مثل فشار خون مصرف دخانیات و سوء تغذیه است و در حقیقت دومین علت مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر بعد از مصرف دخانیات است.

وی افزود: اینکه می‌گوییم آلودگی هوا صرفا هوای بیرون نیست، ما آلودگی هوا را به دو نوع تبدیل آلودگی هوای داخل و خارج تقسیم می‌کنیم و همانقدر که آلودگی هوای خارج مهم است با یک درجه پایین‌تر آلودگی هوای منازل و داخل محل کار هم حائز اهمیت است.

خدابخشی با بیان اینکه آلاینده‌های هوای داخل تنوع بیشتری دارند، گفت: در منزل انواع اسپری‌ها و شوینده‌ها را استفاده میکنیم و وقتی در خانه ای دارد غذا طبخ می‌شود گازهای ناشی از طبخ غذا زیاد است و یکی از مهمترین آلاینده های هوای داخل گاز مونوکسیدکربن است که استشمام آن باعث مرگ می‌شود و آلاینده‌های هوای داخل خطر بسیار زیادی برای بیماری حاد و مزمن تنفسی و بیماری های قلبی و عروقی دارد.

وی خاطرنشان کرد: آلودگی هوا می‌تواند سبب آسیب به دستگاه تنفسی افراد، موجب تشدید بیماری‌هایی مثل دیابت، بیماری‌های تنفسی، موجب سوزش چشم و سوزش گلو شود که توصیه استفاده از عینک برای افرادی که حساسیت چشمی دارند و استفاده از ماسک N95 توصیه می‌شود.

مسئول کنترل آلودگی هوا دانسگاه علوم پزسکی همدان عنوان کرد: سالانه ۷ میلیون نفر به دلیل آلودگی هوا شامل هم هوای داخل و هم هوای بیرون معمولا از بین می‌روند و در کشور ما حدود ۴۰ هزار نفر در سال است.

وی ابراز داشت: امسال به دلیل خشکسالی ناشی از کمبود بارش‌ها مخصوصا در خاورمیانه مقدار گردو غباری که وارد کشور ما شد، نسبت به سال‌های قبل بیشتر بود و ما از ابتدای اول سال شاهد بودیم شاخص کیفیت هوا بالا آمد.

خدابخشی متذکر شد: معمولا توصیه می‌کنیم افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای و قلبی هستند، از مواجهه با آلودگی هوا پرهیز کنند، خانم‌های سالمند و کودکان باردار در معرض خطر هستند و توصیه می‌کنیم از حضور در فضای آزاد خودداری کنند.

خبرنگار: مینو جعفری ممتاز

انتهای پیام/