ثبت مشاهده دو گونه جدید در استان همدان
ثبت مشاهده دو گونه جدید در استان همدان
سرپرست حفاظت محیط زیست استان همدان از ثبت رسمی دو گونه اردک سر سیاه و خارپشت اروپایی شرقی در استان خبر داد.

به گزارش همدان تیتر،  سیده مریم محمدی، سرپرست حفاظت محیط زیست استان همدان در جمع خبرنگاران با بیان خبر ثبت رسمی دو گونه اردک سر سیاه و خارپشت اروپایی شرقی در استان اظهار داشت: اردیبهشت جاری ، یک فرد خارپشت اروپایی شرقی ، (خارپشت سینه سفید جنوبی) در شهرستان اسدآباد توسط عکاس حیات وحش علی ثقفی ثبت شد.

محمدی با بیان اینکه این نخستین ثبت این گونه برای استان همدان بوده است، گفت:  همچنین این عکاس حیات وحش در ۲۰ اردیبهشت ماه توانست یک جفت اردک سر سیاه نر و ماده را در شهرستان همدان برای اولین بار ثبت کند.

وی گفت: وضعیت حفاظتی هر دو گونه در IUCN (فهرست سرخ گونه ها)در شرایط کمترین نگرانی قرار دارد و اردک سرسیاه در ایران به عنوان گونه حمایت شده سازمان حفاظت محیط زیست شناخته می شود.

گفتنی است خارپشت اروپایی شرقی با نام علمی: erinaceus concolor بومی جنوب غربی آسیا، قفقاز و شمال ایران است.

پشت و پهلوهای این خارپشت پوشیده از خارهای تیز و یکنواخت به طول تقریبی ۳۰ میلی‌متر است. خارها به تناوب دارای رنگ‌های روشن و تیره با نوک سیاه دارند. قسمت صورت و زیر بدن این جانور را موهای نرم و معمولاً به رنگ شکلاتی پوشانده شده‌است. در اکثر این خارپشت‌ها موهای ناحیه سینه سفید رنگ است و تضاد مشخصی با موهای زیر شکم دارد که وجه تمایز آن با خارپشت اروپایی غربی است؛ ولی تفاوت اصلی مربوط به مشخصات جمجمه می‌باشد.

این گونه برخلاف جوجه‌تیغی اروپایی برای ساختن لانه زمین را نمی‌کند بلکه با علوفه در نقاط دنج خانه می‌سازد.

اردک سرسیاه نیز با نام علمی: Aythya marila از خانواده مرغابی ها است. این گونه دارای سر سیاه رنگ است که همه گردن و جلوی سینه را نیز گرفته و پرهای پشت آن‌ها خاکستری رنگ است. مرغابی ماده در جلوی سر یک قسمت سفید رنگ دارد و بقیه سر و گردن ارغوانیست. حداکثر ۱۲ تخم سبزرنگ می‌گذارد. نوک پهن و ملاقه‌ای آن‌ها به رنگ خاکستری می‌باشد. پرهای قسمت شکم و پهلوها سفید رنگ است.

این اردک، همه چیز خوار است اما نرم تنان را ترجیح می دهد. موطن اصلی آن‌ها شمال اروپاست و میدان مهاجرتشان ایران، ژاپن، کره و هند و شمال آمریکاست و در مجموع زندگی در کنار آب شور را به آب شیرین ترجیح می‌دهد.

انتهای پیام/