برگزاری طرح کتابت قرآن کریم به مناسبت هفته کتاب در همدان
برگزاری طرح کتابت قرآن کریم به مناسبت هفته کتاب در همدان
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: طرح سراسری کتابت قرآن کریم با هدف تجلی و پیوند برنامه‌های موضوعی قرآن و عترت در کتابخانه‌های عمومی با برنامه‌های ترویج کتابخوانی برگزار می‌شود.

به گزارش همدان تیتر، «عاطفه زارعی» مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته کتاب، اظهار داشت: شعار هفته کتاب امسال «آینده خواندنی است» نامگذاری شده که بسیار پرمفهوم است و باید زیرساختهایش را برای ِآینده فراهم کنیم.

وی با اشاره به برگزاری یک هزار و ۳۰۰ برنامه فرهنگی به مناسبت هفته کتاب در همدان، افزود: این برنامه‌ها شامل ۱۷ برنامه استانی، ۱۲۵ برنامه شهرستانی و یک هزار و ۱۵۸ برنامه کتابخانه‌ای است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان به تشریح این برنامه پرداخت و اضافه کرد: طرح سراسری کتابت قرآن کریم با هدف تجلی و پیوند برنامه‌های موضوعی قرآن و عترت در کتابخانه‌های عمومی با برنامه‌های ترویج کتابخوانی برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: بر این اساس و با توجه به اهانت‌های اخیر به این کتاب مقدس در اروپا و نظر به اینکه کتابت قرآن کریم سنتی دیرینه از زمان پیغمبر (ص) دارد، طرح سراسری کتابت قرآن کریم به همت محافل قرآنی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به منظور انس بیشتر اعضای کودک و نوجوان کتابخانه‌های عمومی با قرآن شکل گرفته است.

زارعی خاطرنشان کرد: این طرح که در ایام هفته کتاب از تاریخ ۲۳ الی ۳۰ آبان در ۳۱ استان کشور با اختصاص سهیه کتابت به هر استان و به تبع هر شهرستان اجرا می‌شود؛ شامل کتابت ۶۰۴ صفحه از قرآن کریم در ۱۵ سطر است که بنابر تعداد کتابخانه‌های عمومی هر استان و علاقمندان محافل قرآن و عترت در استان‌ها تقسیم شده است.

وی طرح عضویت رایگان و بخشودگی جرائم دیرکرد بازگشت منابع در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور را از دیگر برنامه‌ها در این هفته عنوان کرد و گفت: علاقه‌مندان از ۲۳ تا ۲۵ آبان ماه فرصت دارند با مراجعه به سامانه سامان و پرتال‌های کتابخانه‌ای و دریافت کد تخفیف عضویت رایگان، به عضویت کتابخانه مورد نظر خود درآیند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان اضافه کرد: همچنین در این طرح، اعضایی که منابع امانی‌شان شامل جرائم دیرکرد می‌شود، در صورتی که در بازه زمانی ۲۳ تا ۳۰ آبان‌ماه به کتابخانه عودت دهند، مشمول تخفیف ۱۰۰ درصدی جرائم دیرکرد خواهند شد. اعتبار کد‌های تخفیف عضویت رایگان تا ۲۴ آذرماه خواهد بود و فهرست پرتال کتابخانه‌های عمومی در سامانه مدیریت کتابخانه‌های عمومی نیز در نشانی www.samanpl.ir در دسترس است.

وی به تکریم خانواده شهدا در سراسر استان در ادامه کنگره هشت هزار شهید استان همدان اشاره کرد و افزود: زنگ کتاب و کتابخوانی امروز در دبیرستان دخترانه شهیده خوانساری با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست، اداره کل آموزش و پرورش و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد.

زارعی عنوان کرد: در راستای حمایت از نویسندگان بومی و استانی رونمایی از پوستر هفته کتاب به مانند رسمی که در سال‌های اخیر در کتابخانه‌های عمومی استان وجود دارد در خانه شخصی نویسنده گرانقدر «علی جهانپور رونمایی» شد. دیدار با نویسندگان بومی و پیشکسوتان فرهنگی استان در تمامی شهرستان در این هفته انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در این هفته ویژه برنامه «شهری به وسعت کتاب» در سراسر استان با همکاری شهرداری‌ها برگزار می‌شود، تصریح کرد: طرح کتاب خون با شعار، «اهدا کتاب، اهدا دانایی، اهدا خون، اهدا زندگی» با همکاری اداره کل انتقال خون استان برگزار می‌شود و کتابداران و اعضای کتابخانه‌ها به اهدا خون می‌پردازند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان بیان داشت: در این هفته فراخوان دوره دوم کلاس نویسندگی خلاق با تدریس «بهناز ضرابی زاده» منتشر می‌شود. نیز برنامه شعر خوانی در محافل ادبی کتابخانه‌های عمومی استان در نظر گرفته شده است.

*پیش‌بینی بیش از ۳۵۰ بازدید از کتابخانه‌ها توسط مدارس در هفته کتاب

وی با اشاره به اینکه بیش از ۳۵۰ بازدید از کتابخانه‌ها توسط مدارس در هفته کتاب پیش بینی شده است، تصریح کرد: ۲۵ برنامه رونمایی و نقد کتاب در سراسر استان در نظر گرفته شده است. مسابقه کتابخوانی «من و کتاب» از کتابی با همین عنوان از رهبر معظم انقلاب اسلامی؛ پویش کتاب «دست ساز من»، پویش معرفی کتاب «همراه من»، نمایشنامه خوانی، قصه گویی، نقاشی دیواری، روزنامه دیواری، معرفی کتاب و … از جمله برنامه‌های این هفته است.

زارعی با بیان اینکه نیمی از برنامه‌های هفته کتاب ویژه گروه سنی کودک و نوجوان در نظر گرفته شده است، گفت: حضور کتابداران و کارشناسان و مدیران در نماز جمعه این هفته و برپایی میز خدمت در محل نماز جمعه از اقدامات برنامه ریزی شده است.

وی در ادامه به تشریح اقدامات فرهنگی از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا آبان ۱۴۰۲، پرداخت و گفت: در سال ۱۴۰۰ درکتابخانه‌های عمومی استان ۱۱ هزار و ۶۵۸، در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۰ هزار و ۵۲۱ برنامه فرهنگی انجام شده است. برای امسال نیز پیش بینی می‌شود که تعداد ۱۲ هزار ۶۷۲ برنامه فرهنگی اجرا شود که تا پایان مهر ماه امسال ۷ هزار و ۳۸۳ برنامه فرهنگی اجرا شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان ادامه داد: این برنامه‌ها شامل جلسات نقد و رونمایی، نشست‌های کتابخوان کتابخانه‌ای و مدرسه‌ای، مسابقات کتابخوانی، نمایش نامه خوانی، جلسات مطالعاتی، معرفی کتاب، کارگاه آموزشی، مشاوره، قصه گویی، کاردستی، روزنامه دیواری، نقاشی، نماشگاه کتاب، محافل ادبی و … است.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین موضوعات برنامه‌‎های فرهنگی جوانی جمعیت، بیانیه گام دوم انقلاب، سواد سلامت خانواده است که در همه برنامه‌های کتاب محور به آن توجه می‌شود.

زارعی به بیان برخی فعالیت‌های شاخص فرهنگی پرداخت و گفت: برگزاری دوازهمین جشنواره کتابخوانی رضوی با شرکت (۴۰۵۹۴) شرکت کننده، برگزاری جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب (با شرکت ۱۰ روستا)، جشنواره دوست من کتاب با شرکت بیش از ۷۰۰ اثر (دومین دوره با محوریت شعر و داستان کودک و نوجوان با موضوع ترویج کتاب و کتابخوانی (بخش ویژه قرآن و عترت پیامبر (ص))، از جمله این فعالیت‌ها است.

وی ادامه داد: شرکت کتابداران درجشنواره کسب و کار‌های کوچک در کتابخانه‌های عمومی به صورت ملی و کسب رتبه اول و پنجم جایزه ملی خدمات کتابخانه‌های عمومی توسط «علی کرمی» مسئول کتابخانه قدس روستای ویان شهرستان کبودراهنگ و «محمد عبدلی» مسئول کتابخانه حکمت روستای حسین آباد عاشوری شهرستان بهار، برگزاری جشنواره هدهد سفید در سه گروه کودک نوجوان و بزرگسال به صورت ملی، کسب رتبه اول اوقات فراغت در سطح استان، برگزاری رزمایش جهادی ۲۰۲۰ در چهار منطقه محروم استان، اجرای طرح دومین دوره حسینیه اندیشه سلسله نشست‌های معرفتی اهداف نهضت حسینی درایام محرم و صفر در همه شهرستان ها، اجرای طرح کارگاه نویسندگی خلاق باتدریس نویسنده مطرح کشوری سرکار خانم ضرابی زاده، افتتاح ۱۰ خانه محیط زیست در سطح کتابخانه‌های استان و برگزاری بیش از ۲۵۲ کارگاه آموزشی در کتابخانه‌ها از دیگر فعالیت‌های فرهنگی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان به بیان میزان امانت کتاب پرداخت و عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰، ۴۲۴ هزار ۴۴۱ نسخه کتاب، در سال ۱۴۰۱، ۷۱۱ هزار و ۳۴۶ نسخه و در نیمه نخست سال جاری ۵۳۰ هزار و ۱۸۰ نسخه کتاب به امانت رفته است.

زراعی در ادامه با تاکید بر اینکه در بحث گردشگری باید به ظرفیت کتابخانه‌ها نیز توجه شود، تصریح کرد: باید گردشگری مشاهیر راه بیندازیم، گردشگر دنبال این هست ار لحاظ فرهنگی چه ارزش افزوده‌ای کسب خواهد کرد.

وی همچنین با تاکید بر اهمیت توجه به ادبیات پایداری گفت: در حوزه ادبیات پایداری در سطح استان کمتر کتابی درمورد زنان و مادران شهدا تدوین شده درصورتی که باید بیشتر به تشریح زندگینامه بانوان ایثارگر همدانی پرداخته شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان به تشریح شاخص‌های آماری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان پرداخت و افزود: در حال حاضر ۱۱۸ کتابخانه عمومی در استان همدان فعالیت می‌کند که ۱۰۷ باب آن نهادی و ۱۱ باب به صورت مستقل و مشارکتی فعالیت می‌کنند. تعداد کتابخانه‌های عمومی در ابتدای دولت سیزدهم ۱۱۵ باب بوده است.

وی اضافه کرد: از این تعداد ۷۰ باب کتابخانه شهری، ۴۷ باب کتابخانه روستایی و یک باب سیار شهری است. البته خودرو کتابخانه سیار شهرستان اسدآباد نیز خریداری شده که در حال آماده سازی و تجهیز است.

زارعی خاطرنشان کرد: در حال حاضر زیربنا کتابخانه‌های عمومی استان همدان ۴۸ هزار و ۱۷ متر مربع است که در ابتدای دولت سیزدهم ۴۵ هزار و ۸۷۱ متر مربع بود. همچنین یک میلیون و ۴۹۶ هزار و ۷۴۰ نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی در دسترس اعضا قرار دارد؛ و سرانه کتاب به ازای هر ۱۰۰ نفر ۸۶ جلد است. در حال حاضر ۸۰ هزار و ۵۰۰ نفر عضو کتابخانه‌های عمومی هستند که ۴.۵۷ درصد جمعیت را شامل می‌شود. در ابتدای دولت سیزدهم تعداد اعضا کتابخانه‌ها ۲۹ هزار و ۸۸۷ بود.

وی به تشریح پروژه‌های افتتاح شده پرداخت و گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون ۵ هزار و ۲۳ متر مربع به زیربنا کتابخانه‌های عمومی افزوده شده است که شامل توسعه کتابخانه شهید «مطهری» در فامنین، ساخت کتابخانه «برکت مهر» ماماهان در فامنین، بهره برداری از کتابخانه شهید «مظاهری» مریانج پس از ۱۴ سال وقفه، راه‌اندازی سالن مطالعه آرمان با همکاری بخش خصوصی، تعمیر و بهسازی کتابخانه آیت‌الله بهاری شهر بهار، بازسازی کتابخانه «فجر» صالح آباد شهرستان بهار، بازسازی کتابخانه شهید مدنی تویسرکان، احداث کتابخانه قلمچی با همکاری بنیاد «قلمچی» و استفاده از اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان در روستای عبدالرحیم شهرستان همدان، احداث کتابخانه «بینش پاسارگاد» روستای اشترمل شهرستان تویسرکان و کتابخانه گلستان کتاب روستای توچغاز شهرستان ملایر، می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با اشاره به پروژه‌های در دست اقدام، گفت: تکمیل و تجهیز کتابخانۀ روستایی آیت ا… «ربانی» شاهنجرین در شهرستان درگزین، احداث کتابخانه شهید «مسعودی پور» شهرستان ملایر، بازسازی و تکمیل کتابخانه عمومی شهر زنگنه شهرستان ملایر، تکمیل، تعمیر و تجهیز کتابخانه مرکزی همدان، توسعه کتابخانه آیت الله بهاری (سالن آمفی تئاتر)، تکمیل، محوطه سازی و تجهیز کتابخانه روستای داق داق آباد شهرستان کبودراهنگ، احداث کتابخانه عمومی روستای نگارخاتون با همکاری خیر در شهرستان فامنین، تکمیل سالن آمفی تئاتر کتابخانه عمومی شهدای گمنام، تکمیل، محوطه سازی و تجهیز کتابخانه روستای چنار سفلی شهرستان اسدآباد، تکمیلِ توسعه کتابخانه شهید مطهری شهرستان فامنین، احداث کتابخانه خیابان سعدی شهرستان ملایر، تکمیل و راه اندازی کتابخانه استاندارد شهرستان اسدآباد، توسعه و نوسازی سالن آمفی تئاتر کتابخانه فجر صالح آباد شهرستان بهار، توسعه و نوسازی کتابخانه امام حسن مجتبی مهاجران شهرستان بهار، تکمیل و راه اندازی کتابخانه فاطمه‌الزهرا شهر اجین شهرستان اسدآباد، ساخت کتابخانه روستایی ازوندره شهرستان کبودراهنگ، احداث کتابخانه شماره ۲ شهر درگزین از اقدامات در حال انجام توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان است.

وی متذکر شد: همچنین احداث کتابخانه استاندارد (کتابخانه شهید هاشمی) در کبودراهنگ و کتابخانه روستای توانه در شهرستان نهاوند نیز در حال پیگیری است. احداث کتابخانه در روستای کوزره و دهپیاز توسط بانک پاسارگارد نیز در حال انجام است. تاکنون بانک پاسارگاد ۱۱ کتابخانه در سطح استان همدان احداث کرده است که با اتمام این پروژه به ۱۳ کتابخانه می‌رسد.

انتهای پیام/