پژوهش محور اصلی توسعه است
پژوهش محور اصلی توسعه است
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان گفت: پژوهش محور اصلی توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به حساب می‌آید و توسعه و پیشرفت بدون بهره‌گیری مناسب از یافته‌های پژوهشی میسر نخواهد افتاد.

به گزارش همدان تیتر، محمد پورداود ظهر امروز در آیین گرامیداشت هفته پژوهش که در دبیرستان ریحانه‌النبی همدان برگزار شد، با بیان این که در جهان امروز اهتمام به تحقیق و نوآوری‌های علمی و کاربست آن برای حل مسائل بشر یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است، اظهار کرد: پژوهش محور اصلی توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به حساب می‌آید و توسعه و پیشرفت بدون بهره‌گیری مناسب از یافته‌های پژوهشی میسر نخواهد افتاد.

پورداود با تأکید بر این که مسأله مهم تصمیم سازی و تصمیم گیری در نظام آموزشی ایجاب می‌نماید که زمینه مناسب برای رشد و پرورش پژوهشگران اولویت ویژه تعلیم و تربیت باشد، افزود: آنچه سازمان‌ها و نهادهای پویا، پیشرو و کارآمد را از سایر نظام‌ها متمایز می‌سازد تکیه بر پژوهش و بهره‌گیری از شیوه‌های نوین و روزآمد است.

وی تصریح کرد: دستگاه‌ها و موسسات آموزشی، پژوهشی و خدماتی باید قادر باشند با انعطاف‌بخشی به اجزا و مولفه‌ها و حتی بازنگری و اهداف و استراتژی‌ها، خود را با شرایط پیرامون تطبیق دهند و پاسخ‌گوی تقاضاهای خدمت‌گیرندگان و تأمین نیازهای پژوهشی و اطلاعاتی مخاطبان خود باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مهم ترین کارکرد آموزش و پرورش با استفاده از معلمان پژوهنده را ایجاد دانش، شکل دادن نگرش و تقویت رفتار پژوهشی در میان دانش آموزان  خواند و گفت: در این صورت  نظام آموزشی نه تنها از معلمانی پژوهشگر برخوردار خواهد بود، بلکه با اولیای پژوهش‌خواه و شهروند پژوهش طلب سر و کار خواهد داشت و در قالب سیاست‌ها و برنامه های پژوهش مدار که حاصل کار سیاست‌گذاران، برنامه ریزان و ارزیابانی پژوهنده است، به کار خود ادامه می دهد که حاصل جمع این امر تشکیل جامعه ای با فرهنگ سواد پژوهشی خواهد بود.

پورداود با بیان این که برای نهادینه کردن فرهنگ تحقیق و پژوهش بایستی ابتدا بر روی انگیزش و شوق پژوهش معلمان تمرکز کرد و عوامل ایجاد بی علاقگی را از آنان دور نمود، افزود: در این صورت انگیزش و علاقه به پژوهش در بین دانش آموزان ساری و جاری خواهد شد.

وی با اشاره به زیرنظام پژوهش و ارزشیابی سند تحول بنیادین، اظهار کرد: این زیرنظام  با وظایفی چون توسعه، تحول و ارتقاء پیوسته کیفیت، پیش بینی چالش ها و راهکار های مقابله با آن و توسعه فرهنگ پژوهش ظرفیت خود را به گسترش فرهنگ پژوهش در میان مربیان و متربیان، مدیران و تصمیم گیران، پژوهشگران تربیتی، خانواده ها و سایر افراد مرتبط با تربیت اختصاص می‌دهد که نتایج آن به تسهیل اجرای کارکردها و تحقق اهداف نظام تربیت رسمی و عمومی و زیر نظام پژوهش کمک خواهد کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان که تحقق اصول خردورزی، مسوولیت و پویایی در تمامی ابعاد و اجزا نظام تربیت رسمی و عمومی مستلزم توسعه پژوهش است، تصریح کرد: پژوهش بدون برخورداری از فرهنگ پژوهش منتج به نتایج کارآمد نخواهد شد.

پورداود با اشاره به اهمیت پیوند ذاتی فرایند پژوهش و ارزشیابی با فرایند درک اصلاح و بهبود موفقیت های تربیتی به عنوان یکی از عوامل پیشران در آموش و پرورش، گفت: این مهم به عنوان یکی از عوامل موثر در هدایت و پرورش استعداد های متربیان به  تعمیق یادگیری و تقویت روحیه پژوهش و جستارگری کمک می کند.

وی با بیان این که آموزش و پرورش در ابعاد دو عنصر مهم تعلیم و تربیت یعنی معلمان و دانش آموزان به دنبال توسعه و ترویج فرهنگ پژوهش است، خاطرنشان کرد: معلمان پژوهنده با پژوهش های مختلف نظیر اقدام پژوهی، درس پژوهی و آموزش پژوهش به دانش‌آموزان در پژوهشسراهای دانش‌آموزی و مشارکت آنان در جشنواره‌های مختلف پژوهشی از جمله جشنواره‌های خوارزمی و جابربن حیان روح پژوهش را در دستگاه تعلیم و تربیت شاداب و با طراوت نموده‌اند و امیدواری برای آینده‌سازان این خطه از میهن اسلامی صد چندان شده است.

انتهای پیام/