همدان از امروز میزبان نماینده دفاتر خدمات مسافرتی کشور است
همدان از امروز میزبان نماینده دفاتر خدمات مسافرتی کشور است
معاون گردشگری استان همدان گفت : مدیران دفاتر خدمات مسافرتی به‌عنوان بازوی اجرایی گردشگری، نقش مهمی در توسعه صنعت گردشگری و رونق اقتصادی استان ایفا می‌کنند.

به گزارش همدان تیتر، همدان از امروز تا شنبه ۲۴ تیرماه میزبان نماینده دفاتر خدمات مسافرتی کشور است . در این رویداد مدیران و نمایندگان کانون جهانگردی و اتوموبیلرانی منطقه غرب کشور در همدان حضور خواهند داشت . این برنامه با محوریت همدان و با حضور ۳۰ نفر از نمایندگان صدور اسناد گواهینامه بین المللی و مدیران دفاترخدمات مسافرتی کشور در همدان برگزار خواهد شد .

معاون گردشگری استان همدان گفت : مدیران دفاتر خدمات مسافرتی به‌عنوان بازوی اجرایی گردشگری، نقش مهمی در توسعه صنعت گردشگری و رونق اقتصادی استان ایفا می‌کنند.

علی خاکسار اظهار کرد: استان همدان دارای ۶۰ دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری است که به‌صورت مستمر در حال ارائه خدمات به متقاضیان و گردشگران داخلی و خارجی هستند.

معاون گردشگری استان افزود: مدیران این دفاتر می‌توانند ضمن معرفی آثار تاریخی، مناطق گردشگری‌ و طبیعت بکر و بی‌نظیر استان و همچنین با ایجاد تعامل و فراهم کردن زمینه ارتباطی با دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی داخل و خارج از کشور، برای جذب گردشگران فعالیت کنند.

وی گفت: در این برنامه سه روزه همه ظرفیتهای استان همدان را به تورگردانان معرفی خواهیم کرد چرا که دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی به عنوان عنصری واسطه میان عرضه کنندگان اطلی خدمات همچون تورگردانان و یا شرکت های حمل و نقل و هتلها از یک سو و گردشگران متقاضی سفر از طرف دیگر عمل می کنند .

معاون گردشگری استان همدان عنوان کرد : آنها در واقع پیشانی مواجهه نخستین متقاضیان با صنعت جهانگردی به شمار می روند . توفیق یا عدم توفیق این واسطه ها بر موفقیت یا شکست برنامه های مقاصد گردشگری و عرضه کنندگان خدمات گردشگری به شدت تاثیر گذار است . از اینرو آشنایی با عملکرد این موسسات حائز اهمیت بسیار است .

وی گفت : این دفاتر با برقراری مواجهه میان عرضه کننده و متقاضی کننده در واقع شکل دهنده بازار گردشگری هستند و در مواردی که این بازار پیشتر شکل گرفته است به عنوان عاملی رونق بخش و متحول کننده بازار عمل می کنند دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی ضمن برقراری تماس با تورگردانان اقدام به فروش بسته های تور آماده شده از سوی آنها می کنند ، این دفاتر همچنین خود اجزاء جدا از هم سفر را نیز به نمایندگی از عرضه کنندگان منفرد آن نظیر شرکت هواپیمایی ، راه آهن و یا هتل ها و راهنمایان تور بفروش می رسانند .

توسعه گردشگری و نقش زیرساخت‌ها
وی در ادامه گفت : زیرساخت‌ها به عنوان موتور محرکه صنعت گردشگری باعث جذب سرمایه‌گذار و ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری در این بخش شده و در نهایت رونق صنعت گردشگری و توریسم را در پی دارند.

در اکثر کشورها صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت درآمدزا و ارز آور به شدت مورد توجه تمامی ذی‌نفعان بخش دولتی و خصوصی قرار گرفته است. بر این اساس برنامه‌ریزان توجه به نیازهای گردشگران و ارائه خدمات مطلوب به آنان را در اولویت برنامه‌های خود قرار می‌دهند چرا که برای توسعه این صنعت رضایت گردشگران در درجه نخست اهمیت قرار دارد.

خاکسار افزود : آنچه که در صنعت گردشگری به گردشگران ارائه می‌شود شامل طیف وسیعی از خدمات شامل؛ حمل و نقل، اقامت، پذیرایی و … می‌باشد که می‌توان آنها را در دو دسته زیرساخت‌ها و روساخت‌های گردشگری دسته بندی کرد که هر کدام از آنها دارای اهمیت ویژه‌ای می‌باشند.

زیرساخت‌ها به عنوان موتور محرکه صنعت گردشگری باعث جذب سرمایه‌گذار و ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری در این بخش می‌شوند.وجود سیستم حمل‌ونقل مناسب تا محل جاذبه‌ها، راه دسترسی، آب آشامیدنی، سیستم مخابراتی مناسب و … در صورتی که با کیفیت مناسب وجود داشته باشند سرمایه‌گذاران را ترغیب خواهند کرد که در این بخش سرمایه گذاری‌های هنگفتی انجام دهند، از طرفی استفاده مستقیم یا غیرمستقیم گردشگران از این‌گونه تاسیسات بر رضایتمندی آنان به‌عنوان بازیگران اصلی این صنعت تاثیرات غیر قابل انکاری دارد.

پر واضح است چنانچه در یک منطقه یا سایت گردشگری تاسیسات زیربنایی مناسبی وجود نداشته باشد نمی‌توان انتظار داشت که صنعت گردشگری در آن منطقه رونق و توسعه چندانی داشته باشد و این موضوع باعث می‌شود تا رقبا جریانات گردشگری را به نفع خود تغییر دهند.

و اما روساخت‌ها به عنوان تاسیساتی که صرفا به منظور ارائه خدمات به گردشگران ساخته می‌شوند از قبیل مراکز اقامتی، مجتمع های گردشگری، بنگاه‌های تورگردان و … نیز دارای اهمیت زیادی هستند.

گردشگر جایی را برای سفر انتخاب می‌کند که تواَمان دارای جاذبه و امکانات رفاهی، تفریحی و سرگرمی باشد چرا که تنها وجود جاذبه در یک منطقه نمی‌تواند نیازهای گردشگران را مرتفع سازد.

انتهای پیام/