علقمه غواصان همدانی در کربلای چهار
علقمه غواصان همدانی در کربلای چهار
از ديدن موزه جنگ فارغ مي شويم و آرام آرام كاروان به راه مي افتد و از روي پل شهيد جهان آرا مي گذرد ، مسيرش دور نيست اما در دل تو رسيدن به مقام مردان مردش دور مي نمايد.

به گزارش خبرنگار همدان تیتر، میدان را که دور میزنی به بلوار علقمه میرسی، خیابانی که انتهایش واگویه برپایی عاشورایی دیگر را در سینه دارد، با ایستادن اتوبوس کاروان راهیان نور تو انگار به آغاز راه رسیده ای ، راهی که معربش با سلام وصلوات و با بوی اسفند که به مشامت می رسد تو را می خواند، وارد که می شوی  گویی معبری از بهشت برایت گشوده شده است..معبری از پرچم های سبز با پیام والله لا افارق المهدی (به خدا امام را تنها نخواهم گذاشت) تمثال غواصان کربلای چهار در حال لبخند زدن به توست ..انقدر با آرامش می خندند که خود را و همه منیت هایت را از یاد می بری ، محو سکوت نی زارهایی که با نسیم رودخانه اروند موج وار می رقصد.

شنیده ام حکایت شب رهاییتان را، باید آن را از آسمان بپرسم یا از ستارگانش؟از اروند ونیستانش ویا از پیشانی هایی که از شرم الله روی خاک مبارکت لبیک لبیک می گفتند، شنیده ام روایت جدایی ۱۱۵ غواص شهید همدانی را که چگونه از یاران طلب شفاعت می کردند.

روایت عاشورای کربلای چهار را باید از زبان زینب شنید..،آرای زینبی  که منتظر بازگشت  عباس از علقمه بود…اما اینک مدت هاست که چشمان مادرانتان از انتظار بازگشتتان دیگر کم سو شده ..کجایید که شما غرق وصل الهی شدید وما غرق وصل دنیایی؟

حوالی ۹ شب دیگر دل در دل جام بزرگ وکریم مطهری نیست ۷۲غواص راکه تداعی یاران حسین را می کند با طناب به یکدیگر وصل کرده اند تا گم نشوند حاج ستار وچیت سازیان نیز به نقطه رهایی می رسند که موجی از ارامش را نیز می آورد اما این آرامش طولی نمی کشد که یک باره با ورود هواپیماهای عراقی آسمان اروند چون خورشیدی روشن از منورها می گردد، انگار که خورشید در شب طلوع کرده باشد اما نمی داند که روشنیش در برابر قلب های پر فروغ یاران خمینی سویی ندارد، دیگر دستوری برای ماندن و یا بازگشت لازم نیست تکلیف لشکر انصار معلوم است اگر به آب نزند گردان المهدی  قتل عام می شود.

خوب که گوش فرا می دهی صدای وجعلنایشان همچنان در میان نیزارهای خشکیده اروند خروشان گوشت را نوازش می دهد، به آسمان آبی نگاه می کنی چه راحت؟ اما می دانی که درشب سومین روز دی ماه۱۳۶۵ همقطاران تو که از تو نیز کم سن وسال تر بودند جرائت بالا بردن سرشان را نداشتند چرا که با موج عظیم گلوله قطعه قطعه می شودند..روایت رسیدن این ۷۰۰متر را تا خاک عراق باید از زبان اولین عاشورایی گردان ۱۵۵ طلبه شهید قدرت الله نجفی شنید.آری باید بیدار شویم تا زنده بودن شهدا را درک کنیم مظلومانی که نام ومنیت های امروز ما را نداشتند وکارشان انقدر مخلصانه بود که پس از ۲۶ سال از شب رهاییشان به دیدارشان برم واز گرفتاری خود در بند تعلقات مادی بگریم.

عملیات بزرگ کربلای چهار به وسعت ۲۵ کیلومتر مربع از شلمچه آغاز وتا جزیره مینو امتداد میافت و۱۲ لشکر در آن حضور داشتند تا بتوانند با فتح جاده دسترسی فاوه – بصره  زمینه تصرف این شهر مهم را فراهم نموده وبه نوعی زمینه پایان جنگ را فراهم نمایند اما گویی پیروزی های  گذشته فرماندهان را به خود مغرور کرده بود واز یاد خدا در توانایی انجام آن غافل بودند.گرچه به علت لو رفتن کامل این عملیات از سوی نهادهای جاسوسی آمریکا به دشمن بعثی وبا وجود فتح ناقص این ۲۵ کیلومتر خط با فدا شدن چهار هزار غواص شهید که ۱۵۵ نفر آنان از لشکر انصار و گردان های ۱۵۵ و۱۵۲ بوده است اما خون های ریخته شده این شهیدان  پایه گذار فتح عظیم کشورمان در کربلای پنج را که عملیات تکلیف نامیده شد را فراهم نمود.

چند  سالی است به پاس حرکت عاشورایی شهدای این عملیات یادمانی در استان خوزستان و شهر خرمشهر برپاشده است با نام علقمه یادمانی که نام خود را از نهری با همین نام در کنار اروند گرفته است که شهدای غواصی که از آن نقطه رها شده بودند پس از شهادتشان نیز چون گهواره ای به دامان خود فرا می خواند.

برای آشنایی بیشتر با اقدامات انجام شده در سامان دهی این منطقه زیبا واستراتژیک درهشت سال دفاع مقدس به سراغ یکی از بسیجیان مخلص ومتفحص شهدا رفتیم.

مسئول سابق محور کربلا در جنوب خوزستان  با اشاره به  پایه گذاری این یادمان در اواخر سال ۱۳۸۹ گفت: در عالم رویا شهید متوسلیان را خواب دیدم  که پس از آغوش گرفتنم در پادگان دو کوهه  به بنده طرح های عملیاتی که باید انجام دهم را بیان کرد.

محمد رضا میراضی ادامه داد: پس از این رویداد از سوی  ستاد راهیان نور کشور از بنده درخواست شود مسئولیت  محور عملیاتی کربلا که از پاسگاه زید  تا یادمان اروند کنار در استان خوزستان را شامل می شود به عهده بگیریم.

وی عنوان کرد: پس از استقرار در موقعیت شهید قنوتی  به ساماندهی وجذب نیرو های  بسیجی از استانهای مختلف کشور پرداختیم ودر آنجا پیشنهاد ساماندهی سه یادمان در محور جنوبی خوزستان از سوی  ستاد کل راهیان نورکشور به ما داده شد.

وی عنوان کرد: یادمان های پیشنهادی عبارت بودند از: کربلای چهار در منطقه عمومی خرمشهر،محور ذولفقاریه در آبادان و باشگاه انیفارم.

وی با اشاره به اینکه  از مجموعه باشگاه انیفارم که زمانی محل استقرار رزمندگان اسلام بوده می توان برای خانواده هایی که در ایام نوروز به جنوب کشور سفر می کنند استفاده کرد گفت:این محور با توجه موقعیت خاص خود جهت بازسازی نیاز به کار دقیق مطالعاتی نیز داشت.

وی عنوان کرد: محور مقاومت رزمندگان اسلام در ذولفقاریه نیز که محل استقرار نیروهای فدائیان اسلام وشهید کاوه بوده دارای فضای مناسبی بود اما راه دسترسی به آن برای بازید عمومی میسر نشد.

وی با اشاره به تنها طرح باقی مانده که همان محل طلاقی دولشکر انصارالحسین همدان والمهدی شیراز در منطقه عمومی خرمشهر درعملیات کربلای چهار بود گفت:امواج خون های که در این محل ریخته شد زمینه ساز عملیات غرور آفرین کربلای پنج را فراهم آورد.

وی با اشاره به اینکه مدتی برای نقطه یابی محل فعلی یادمان علقمه زمان صرف شد اظهار داشت: این منطقه به علت سهولت دردسترسی بهترین نقطه جهت ایجاد یادمان است.

از وی در خصوص نام گذاری این محل پرسیدیم که با تامل  گفت:در کنار رودخانه اروند کبیر نهرآبی وجود دارد که  غواصان لشکر ۳۳ المهدی شیراز  در شب عملیات کربلای چهار حرکت خود را آز آنجا آغاز می کنند و با توجه به غرق شدن و شهادت جمعی از آنان در شب های بعد دوباره پیکرشان به همان نهر بازگشته بود که به  همین دلیل به ذهنم رسید که آنجا را به نام علقمه  نام گذاری کنیم.

وی ادامه داد: این منطقه قبل از انقلاب محل زندگی  لرزبانان ساکن درخرمشهر بوده که از قشر مرفه جامعه به حساب می آمده اند.

میراضی  با اشاره به مشکلاتی در خصوص حساسیت ها نصبت به مرزی بودن موقعیت یادمان گفت: با مساعدت فرماندهی مرزبانی این مشکل نیز رفع شد وکار  عملیات یادمان شروع  شد واقدام به احداث پل وبازسازی دژ کردیم.

وی با اشاره به عملیات کربلای چهارگفت: در این عملیات فرماندهان را غرور فرا گرفته بود ومواردی چون لحاظ نکردن مسائل تاکتیکی از جمله نداشتن  توپخانه و همچنین لو رفتن اطلاعات این عملیات از سوی بعضی از نیروهای  خودی موجب شکست این عملیات شد.

وی اشاره کرد: دشمن پس از عملیات  والفجر ۸ دست ما را به اصطلاح خوانده بود ومی دانست که تمرکز ما درانجام عملیات ها در فصل زمستان خواهد بود به همین دلیل  وهمچنین لو رفتن عملیات به علت رسیدن اطلاعات جاسوسی به عراق دشمن آمادگی کامل برای مقابله با ما را نیز داشت.

وی که نیمه کاره ماندن عملیات را یکی از تاکتیک های جنگی فرماندهان دفاع مقدس برمی شمرد بیان داشت: گرچه عراق  پس از عدم موفقیت ما در این عملیات تصور می کرد که دیگر ایران به این زودی عملیاتی انجام نمی دهد وحتی سربازان او در همان شب به رقص وپایکوبی پرداخته بودندو این در حالی بودکه  ایران در ۱۹ دی ماه عملیات غرور آفرین کربلای پنج را بلافاصله آغاز کرد.

مسئول سابق محور کربلا در جنوب خوزستان  با اشاره به اینکه خون های ریخته شده در عملیات کربلای چهار بابی برای گشودن دژهای تسخیر ناپذیردرمنطقه شلمچه وکربلای پنج شد گفت: عراق در این عملیات ۲۸ هزار نفر  از نیرو های خود را از دست داد.

وی خاطرنشان ساخت: فضای این یادمان باید محلی معنوی برای پرسش وپاسخ های فنی در خصوص جنگ را برای بازید کنندگان فراهم کند.

وی  عنوان کرد: مسوولانی که هم اکنون در آنجا فعال هستند باید توجه داشته باشند که نباید به آنچه که ما انجام دادیم اکتفا کنند بلکه باید نوآوری داشته باشند ونباید عقب گرد داشت که  شاید در بعضی از جاها عقب گرد هم داشته ایم.

از وی در خصوص  محوریت قرار گرفتن استان همدان در این یادمان سوال پرسیدم که وی نیز گفت: نباید نگاه قومی داشته باشیم بلکه باید نگاه ما فراتر از استان، ایران و جهان باشد.

وی که ساخت این یادمان را  مختص به یک استان  ویک گروه خاص نمی داند در پایان سخنانش گفت: نباید در بین نیروهای همدانی نگاه استانی غالب شود چرا که  در عملیات کربلای چهار ۱۲ لشکر شرکت داشته اند و به طور مثال استان اصفهان ۵۰۰ شهید در این عملیات داشته است واین در حالی است که تعداد شهدا استان در این عملیات به ۳۰۰ نفر می رسد، این نگاه درست نیست.

امیدواریم این حرکت ارزشمند در قدردانی از شهدای استان  به این مکان ختم نشود و حضور موثر استان همدان در حفظ مناطق پدافندی استان کرمانشاه درسرپل ذهاب نیز مورد توجه ویژه  قرار گیرد وبا ایجاد یادمانی در این منطقه نقش ارزنده استان در دفاع از میهن برای دیگر هموطنان بازگویی شود.

گزارش از بهنام نادری فصیح

انتهای پیام/