ضعیف‌ترین بخش در بحث دانش‌بنیان، صنعت کشاورزی است
ضعیف‌ترین بخش در بحث دانش‌بنیان، صنعت کشاورزی است

به گزارش همدان تیتر، علیرضا قاسمی‌فرزاد در کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان همدان با بیان اینکه اشتغال موضوع بسیار حائز اهمیتی است، اظهار کرد: با توجه به شعار سال باید توجه ویژه‌ای به اشتغال و کارآفرینی شود و همین‌طور که رهبر انقلاب اسلامی نیز در شعار سال سه محور اساسی را عنوان کردند، باید […]

به گزارش همدان تیتر، علیرضا قاسمی‌فرزاد در کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان همدان با بیان اینکه اشتغال موضوع بسیار حائز اهمیتی است، اظهار کرد: با توجه به شعار سال باید توجه ویژه‌ای به اشتغال و کارآفرینی شود و همین‌طور که رهبر انقلاب اسلامی نیز در شعار سال سه محور اساسی را عنوان کردند، باید بحث تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی را ارتقا دهیم.

وی افزود: تولید باید بر مبنای دانش‌بنیان باشد و بهره‌وری را می‌بایست افزایش دهیم، مخصوصاً در بحث آب استان و مناطق شمالی با بحران مواجه هستیم و اگر فکر اساسی نشود، معلوم نیست سرنوشت چه شود؛ همچنین موضوع امنیت غذایی را داریم و اگر بهره‌وری آب و خاک را مورد توجه قرار ندهیم، با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد و از طرفی مسئله اشتغال با این‌ها گره خورده است.

استاندار همدان عنوان کرد: درصد اشتغال‌زایی درنظر گرفته‌شده برای استان پایه و مبنا است و بایستی خیلی بیشتر از آن به این مهم توجه شود؛ مخصوصاً در بحث مشاغل روستایی و خانگی چون با هزینه بسیار اندک در روستا شغل ایجاد شده و پایداری و مانایی افراد در روستا را تضمین می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین در بحث مشاغل خانگی همه دستگاه‌ها به‌ویژه دستگاه‌های حمایتی باید وارد میدان شوند و ضمن تشکر از کمیته امداد، سایر مجموعه‌ها همچون بهزیستی و بنیاد برکت باید به کمک این بخش بیایند.

قاسمی‌فرزاد متذکر شد: در حوزه اشتغال در بحث کشاورزی باید تلاش شود تا زیرساخت‌های لازم به سمت محصولات کم‌آب‌بر رود و الگوی کشت آنان تغییر پیدا کند و باید در این زمینه آموزش، ممنوعیت‌ و اقدامات بازدارنده داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی به‌صورت بی‌رویه آب را مصرف می‌کند، گفت: با وجود اینکه در فصل برداشت سیب زمینی هستیم، برخی از کشاورزان آن را برداشت نمی‌کنند و می‌گویند الان قیمت ارزان است و به‌جای آنکه محصول را برداشت کنند تا در سردخانه نگه‌داری شود، با آب دادن بی‌رویه آن را در داخل زمین نگه می‌دارند.

استاندار همدان با تأکید بر اینکه با الگوی کشت نوع کشت تغییر پیدا کند، افزود: کشت هندوانه به‌جز اینکه منابع ما را نابود می‌کند، هیچ آورده‌ای ندارد؛ به‌سرعت باید کشت‌های گلخانه‌ای را ترویج داده و فرآیند تولید و بهره‌روی را بالا ببریم.

وی با بیان اینکه ضعیف‌ترین بخش در بحث دانش‌بنیان بخش کشاورزی است، گفت: در بخش صمت و معادن با فرآوری معادن و در بخش گردشگری می‌توانیم اشتغال‌زایی فراوانی داشته باشیم.

قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه از عملکرد بانک‌ها در میزان پرداخت تسهیلات گله‌مند هستم، افزود: میانگین پرداخت بانکی‌ها ۸۵ درصد است و باید به ۱۰۰ درصد برسد و از اعتبارت سال ۱۴۰۱ در تبصره ۱۸ و ۱۶ اقدامات مؤثر انجام دهند.

وی با تأکید بر اینکه نباید به بحث مشاغل بی‌توجهی شود، ابراز کرد: یک ریال اعتبار نباید برگشت بخورد و حتماً باید ۱۰۰ درصد باشد؛ اگر بانکی عملکردش کمتر از این‌ باشد، باید پاسخگو باشد، ضمن اینکه باید گفت اقدامات هم خوب بوده، اما فاصله معنی‌دار قابل پذیرش نیست.

استاندار همدان در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: حتماً باید درصد اعتباری در موضوع ساخت نهضت ملی مسکن افزایش پیدا کند، سیاست دولت با توجه به تجربه مسکن مهر این است که زمین‌ها را در قالب تعاونی و یا به افراد واگذار کند.

انتهای پیام/