دانشگاه ها نباید اطلاعات را از مردم پنهان کنند/در همدان برنامه توسعه ندیدم
دانشگاه ها نباید اطلاعات را از مردم پنهان کنند/در همدان برنامه توسعه ندیدم
یک مردم شناس معتقد است که دانشگاه نقش عالی را در توسعه می تواند ایفا کند اما به گفته وی دانشگاه ها نه تنها در همدان بلکه ایران نقش خود را به درستی ایفا نمی کنند.

پوریا گل محمدی در گفتگو با همدان تیتر با بیان اینکه توسعه مانند چهار پایه یک میز که پایه آن لنگ بزند، کل سیستم مدیریتی لنگ خواهد زد، گفت: در ایران پایه های این میز ناقص رشد کرده است واین در همه بخش های در جامعه ما در احساس می شود، توسعه یک فرایند ودگرگونی با برنامه است که جامعه را رو به جلو حرکت می دهد و باعث ترقی و پیشرفت می شود

وی ادامه داد:به طور مثال کشور عربستان یک کشور رشد یافته است اما توسعه یافته نیست، زمانی از دین می تون به خوبی استفاده کرد که همه جانبه معرفی شود، نگاه یک بعد باعث ضربه زدن به دین حتی خواهد شد.

این استاد مردم شناسی که تجربه  توسعه در جهان را در غرب از طریق اقتصاد و در شرق از طریق ایجاد فرهنگ  معرفی می کند ، ادامه داد: فرهنگ توسعه از مدرسه تا دانشگاه روی می دهد، ایجاد زمینه توسعه تنها با پول نیست ، اما شرط کافی محقق شدنش هم نیست.

گل محمدی معتقد است دانشگاه باید برای توسعه جامعه تعریف توسعه داشته باشد و پس از آن به ایفای نقش بپردازد ، اظهار داشت: توسعه باید همه جانبه باشد، دانشگاه تصور می کند که اگر تنها  علوم را آموزش دهدت  فارغ التحصیل خرجی دهد نقش شش را ایفا کرده اما این نشان از ضعف است و دانشگاه باید خرجی خود را پیگیری کند.

وی که اهل تو یسرکان است و از عدم ایفای نقش دانشگاها در آن منطقه در توسعه تولید گردو گله مند به نظر میرسد ، عنوان کرد:  استادانی به دانشگاه می اوریم که درکی از توسعه بومی و روستا یی ندارند ،آموزش باید همه جانبه باشد ، دانشگاه باید نه تنها به دانشجویان بلکه مردم را نیز برای بهرهوری بیشتر در  بخش کشاورزی در منطقه تویسرکان آموزش دهد.

این استاد مردم شناسی که  معتقد است  دانشگاه  مهم ترین نقش را در هر منطقه ای دارد و باید متخصص ومدیر حرفه ای تربیت کند اظهار داشت: همدان یکی از استانهایی است که مردمش به گنج که دارند بی توجه اند، وقتی به تاریخ وفرهنگ خودت اهمیت ندهیم به پایه توسعه استان خود ضربه زده ایم، توسعه باید پایدار باشد به گونه ای که منابع برای آیندگان حفظ شود .

گل محمدی افزود: در همدان برنامه توسعه ندیدم، مشکل مدیریت خلاق است ،مدیر باید توانایی و حرکت در کارها داشته باشد ، متاسفانه مدیر و مشارکت خلاق نداریم، دانشگاه دانشجوی  خلاق پرورش نمی دهد و تنها مدرک گرایی را رواج داده است.

این استاد مردم شناسی معتقد است اگر دانشگاه می خواهد به واقع در توسعه هر منطقه ای نقش بیافریند باید تعارف را با خود کنار بگذارند ،از اساتد متخصص و جوان  استفاده کند نه کهنسالان که کارییشان کمتر شده،از تولید مدرک خودداری کند انگ مدرک سازی از آن برچیده شود ، در همه منابع درسی باید بازبینی شود و تحول در علوم انسانی را داشته باشیم.

وی ادامه داد: مدیران قوی باید در دانشگاه ها قرار گیرد فردی خلاق و توانا ، همایش های بی فایده در دانشگاه برگزار نشود که خروجی نداشته باشد ، دانشگاه ها نباید اطلاعات را  از مردم پنهان کنند، برای به دست آوردن اطلاعات یک روستا در همدان برای من مانع تراشی می کردند.

این استاد اسنان شناسی که ارق زیادی به زادگاهش همدان دارد  در پایان سخنانش عنوان کرد: با تغییر این روند در دانشگاهای همدان و پس از تدوین یک برنامه توسعه خوب که با مشارک همه تحصیلکردگان آموزش عالی می توان همدان را از این وضع نجات داد.

گفتگو از بهنام نادری فصیح

انتهای پیام/