تاثیرات مثبت و منفی کرونا بر روابط خانوادگی
تاثیرات مثبت و منفی کرونا بر روابط خانوادگی
گرچه کرونا اثرات منفی و جبران‌ناپذیری بر جامعه گذاشته، اما از طرفی باعث شد که بیشتر قدر داشته‌هایمان را بدانیم و مسئولیت اجتماعی افراد افزایش و همگی برای ریشه‌کنی آن متحد شویم.

به گزارش همدان تیتر به نقل از تسنیم، یک سال‌و‌نیم است که ویروس منحوس کرونا کل جهان از جمله ایران را فراگرفته، در ابتدای شیوع این ویروس ترسی عظیم جامعه جهانی را فرا گرفت، به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دچار اختلال شدند، بسیاری از افراد شغل خود را از دست دادند و برخی خسارت جبران‌ناپذیری خوردند، گرچه متاسفانه یا خوشبختانه آن میزان هراس کمتر شده اما این ویروس اثراتی بر روی افراد، سبک زندگی و جامعه گذاشته که نیازمند بررسی از دیدگاه روانشناسان است.

در گفت‌وگوهای روزمره با افراد متوجه خواهید شد که اکثر افراد از کرونا بیزار هستند، برخی از زدن ماسک خسته، برخی دلتنگ رفت و آمدهای خانوادگی و جشن‌های عروسی، برخی از فوت عزیزانشان بر اثر این ویروس ناراحت، برخی از راکدن شدن کسب و کارشان می‌گویند و از همه مهم‌تر برخی مادران دانش‌آموزان از سختی‌های آموزش مجاری می‌گویند و همگی منتظر روزهای بدون کرونا هستند.

در این‌باره هاجر ایزدی اظهار داشت: خانواده بسیار می‌تواند بر جامعه اثر بگذارد و اگر دچار اختلال شود تبعات منفی‌اش بر دوش اجتماع خواهد بود به همین دلیل توجه به آن علی‌الخصوص در دوره شیوع کرونا بسیار مهم است.

در بحران‌ها اثرات مثبت هم باید دید

وی با بیان اینکه کرونا شرایط جامعه را تغییر داد، گفت: همه بحران‌ها اثرات مثبت و منفی دارند، ولی مشکل اینجا است که فقط منفی‌ها را می‌بینیم، در صورتی که باید موارد مثبت را دریابیم تا سلامت روانمان بهتر ‌شود.

این کارشناس‌ ارشد روانشناسی توضیح داد: کرونا باعث شد خانواده‌ها از رفت‌و‌آمدهای معمول دست بکشند، دورهمی‌ها تعطیل و خیلی‌ها مشاغل خود را از دست دادند و دانش‌آموزان هم از آموزش حضوری محروم شدند.

وی ادامه داد: با شیوع کرونا مرگ‌های ناگهانی افزایش یافت و خیلی از افراد مجبور به عزاداری به تنهایی شدند و این‌ها اثرات منفی فراوانی دارد.

ایزدی با اشاره به تعطیلی مدارس و اثرات آن بر روی دانش‌آموزان پرداخت و اظهار داشت: با تعطیلی مدارس دانش‌آموزان فقط مجبور بودند در چارچوب خانه و به صورت مجازی آموزش ببینند و علاوه بر اینکه نمی‌توانستند دوست‌هایشان را ببینند مجبور بودند چندین ساعت پشت تب‌لت بنشینند و به مطالب گوش دهند.

وی افزود: در آموزش حضوری دانش‌آموزان در پرسش و پاسخ معلم مطالب را بهتر یاد می‌گرفتند و همچنین یک حالت رقابتی بود و باعث می‌شد دانش‌آموزان تکالیفشان را انجام دهند.

این کارشناس‌ ارشد روانشناسی با اشاره به برخی اثرات مثبت کرونا بر بحث آموزش گفت: کرونا باعث شد که جامعه متوجه شود به غیر از آمورزش حضوری، آموزش مجازی هم است و هزینه مکان و رفت‌وآمدها را کاهش داد.

افت بسیاری از مهارت‌های ارتباطی بین دانش‌آموزان

وی با بیان اینکه کرونا باعث افت بسیاری از مهارت‌های ارتباطی بین دانش‌آموزان شد، افزود: از طرفی هم دانش‌آموزان یاد گرفتند از طریق فضای مجازی با دوستانش ارتباط داشته باشد هر چند اثرات منفی داشت ولی بالاخره راهی پیدا کردند که بتوانند با اطرافیان ارتباط برقرار کنند.

ایزدی اظهار داشت: گرچه کرونا در اوایل باعث شد بسیاری از سرپرستان خانواده ها بیکار شدند اما این باعث شد که بتوانند نوآوری داشته و به دنبال راهی باشند، همانند مشاغلی که در فضای مجاری ایجاد شد.

مرگ‌اندیشی از اثرات مثبت کرونا

وی یکی از اثرات مثبت کرونا را مرگ اندیشی دانست و بیان کرد: گرچه در ابتدا به نظر برخی این خصوصیت نشانه‌ای از افسردگی است، ولی اگر به مرگ اندیشی مثبت نگاه کنیم، کسی که به یاد مرگ است قدر تک تک لحظاتش را می‌داند و از بودن در کنار عزیزانش بهره و کارهایش را هدفمند انجام می‌دهد.

این کارشناس‌ ارشد روانشناسی به بیان تاثیرات کرونا بر روابط خانوادگی پرداخت و گفت: اگر یک خانواده گسسته و دارای روابط خانوادگی سرد باشند با شیوع کرونا بیشتر احساس تنهایی کردند و کرونا باعث شد مشکلاتشان بیشتر شود، در صورتی که در یک خانواده در هم تنیده کرونا باعث شد که بیشتر در کار یکدیگر دخالت کنند و بعضا کارشان به طلاق کشیده شد.

وی اظهار داشت: در خانواده نرمال که مرزها مشخص است کرونا تاثیر آن چنانی بر روابطشان ندارد و آن را فرصتی می‌دانند که در خانه بیشتر با هم تعامل داشته باشند و شاید پدر خانواده اینقدر مشغول بود که کمتر در جمع خانواده بود و کرونا باعث شد که بیشتر پیش هم باشند.

جامعه بعد از کرونا بستگی به الگوی زندگی افراد دارد

وی با بیان اینکه جامعه بعد از کرونا بستگی به الگوی زندگی افراد و خانواده‌ها دارد، افزود: عواملی همچون ذهنیت و خلقیات افراد از جمله درون‌گرا و برون‌گرا بودن در جامعه پس از کرونا موثر است.

ایزدی ادامه داد: گرچه ممکن است فرد برون‌گرا در دوران کرونا اذیت شود اما بعد از کرونا به این نتیجه برسد که چقدر رفتار و روابطش متعادل و خوب شده است و یا اینکه دوران بعد از کرونا برای افراد درون‌گرا ممکن است خطرناک باشد.

وی با بیان اینکه در ایام کرونایی مراجعه به مراکز مشاوره افزایش یافته است، افزود: خانواده‌های در هم تنیده در این این ایام دچار مشکل شدند و خیلی از نوعروسان که مراسمی نگرفتند هنوز نتوانستند خود را قانع کنند.

افزایش تاب‌آوری مردم در ایام کرونا

این کارشناس‌ ارشد روانشناسی در پایان با اشاره به افزایش تاب‌آوری مردم در ایام کرونا، گفت: کرونا باعث شد بیشتر قدر داشته‌هایمان را بدانیم به عنوان مثال نفس‌کشیدن که قبلا بدون ماسک به راحتی نفس می‌کشیدیم و یا اینکه موظف‌شدن افراد به رعایت پروتکل‌های بهداشتی باعث شد که مسئولیت اجتماعی افراد بیشتر و همه برای ریشه‌کنی کرونا متحد شوند.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : https://www.tasnimnews.com