برای بیان مظلومیت شهدای مدافع حرم قلم زدم/هم‌پای پروانه کتاب «حس غریب پروانگی» گریستم و خندیدم
برای بیان مظلومیت شهدای مدافع حرم قلم زدم/هم‌پای پروانه کتاب «حس غریب پروانگی» گریستم و خندیدم
نویسنده حوزه دفاع مقدس گفت: زمانی که تصمیم به نویسندگی در حوزه «مقاومت» گرفتم، شبهات فراوانی علیه «مدافعان حرم» مطرح می‌شد و متأسفانه برخی از مردم هم باور می‌کردند و این موضوعات من را اذیت می‌کرد؛ بنابراین سعی کردم در کتاب‌هایم مظلومیت آن‌ها را بیان کنم.

«لیلا گودرزیان‌فرد» پژوهشگر و نویسنده حوزه دفاع مقدس و ادبیات پایداری استان همدان، در گفت‌وگو با خبرنگار همدان تیتر در همدان، با اشاره به اهداف خود برای ورود به عرصه نویسندگی دفاع مقدس و ادبیات پایداری، اظهار داشت: به‌خاطر علاقه‌ای که به شهدا دارم و به‌نوعی خود را مدیون شهدا می‌دانم، اولین کار نویسندگی‌ام را با کتابی در حوزه «مقاومت» با عنوان «عاشقانه تا حرم» در سال ۱۳۹۳ آغاز کردم و سپس وارد حوزه «ادبیات پایداری» شدم.

وی به بیان دلایل انتخاب حوزه «مقاومت» برای نگارش اولین کتاب خود پرداخت و تصریح کرد: آن‌زمان شبهات فراوانی علیه «مدافعان حرم» مطرح می‌شد و متأسفانه بعضی از مردم هم باور می‌کردند و این موضوعات من را اذیت می‌کرد؛ بنابراین سعی کردم مظلومیت مدافعان حرم را بیان کنم؛ به‌همین دلیل کتاب «عاشقانه تا حرم» که در مورد زندگی شهدای مدافع حرم بود را نوشتم که مورد استقبال هم قرار گرفت.

گودرزیان‌فرد ادامه داد: کتاب دیگر من در حوزه مقاومت، کتاب «صافی غلامحسین (ع)» است که به بیان خاطرات جانباز مدافع حرم حجت‌الاسلام «مرتضی قلیچ‌خانی» پرداخته است. وی به‌خاطر علاقه فراوانی که به «صافی» خادم امام حسین (ع) داشته است، نام جهادی «شیخ صافی» را برای خود انتخاب کرده است.

وی با اشاره به دیگر کتاب خود در حوزه مقاومت با عنوان «عباس حرم» که روایت‌گر خاطرات شهید مدافع حرم «اصغر الیاسی» است، گفت: پدر این شهید والامقام اهل روستایی از توابع «تویسرکان» است؛ ولی زادگاه خودشان در تهران بوده که این کتاب هم بسیار خواندنی است.

این بانوی نویسنده عنوان کرد: دیگر کتابم در حوزه مقاومت برای قشر کودک و نوجوان است و به خیلی از سؤالات آن‌ها از جمله در خصوص اعزام مستشار به سوریه و عراق پاسخ داده است.

وی به توضیح برخی دیگر از کتاب‌های خود در حوزه «ادبیات پایداری» پرداخت و گفت: کتاب «شهید الکرخ» روایت‌گر زندگی‌نامه آزاده شهید «احمد روستایی» در سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس به‌عنوان کتاب برگزیده شناخته و به زبان انگلیسی هم ترجمه شد.

گودرزیان‌فرد به تشریح یکی از کتاب‌های خود با عنوان «حس غریب پروانگی» پرداخت و گفت: این کتاب، روایت‌گر خاطرات همسر شهید «علیرضا شمسی‌پور» است که با استقبال بی‌نظیری مواجه شد و در کمتر از ۲۰ روز به چاپ سوم رسید و در حال ترجمه به زبان عربی است.

کتاب «ساحل‌نشین نیستم»، روایتی متفاوت در حوزه زنان و رسانه

این نویسنده حوزه ادبیات پایداری با اشاره به دیگر کتاب خود با عنوان «ساحل‌نشین نیستم»، اظهار داشت: در این کتاب زندگی‌نامه «شیوا گلکارزاده» بانوی گوینده رادیو در حوزه دفاع مقدس با روایتی متفاوت بیان شده و برای اولین‌بار است که در کشور، کتابی به مسئله زنان و رسانه می‌پردازد و اینکه زنان در حوزه دفاع مقدس و رسانه چه نقشی داشتند و قرار است این کتاب با صدای «شیوا گلکارزاده» به کتاب صوتی تبدیل شود.

وی با اشاره به ۲ کتاب خود در حوزه سلامت، گفت: کتاب‌های «ایستاده در مه» و «همپای روز‌های ابری» در خصوص جهادگران سلامت در ایام شیوع کرونا هستند.

هم‌پای پروانه کتاب «حس غریب پروانگی» گریستم و خندیدم

گودرزیان‌فرد در پاسخ به سؤال خبرنگار دفاع‌پرس مبنی بر این‌که تاکنون با کدام‌یک از کتاب‌های خود انس گرفته‌اید، گفت: تاکنون کتاب‌های زیادی درمورد همسران شهدا نوشته شده است؛ اما کتاب «حس غریب پروانگی» وجه تمایزی با سایر کتب داشت و این تفاوت در آن است که «پروانه برازنده» راوی قصه کتاب در قید حیات نبود که بخواهم سؤال‌هایم را بپرسم و فقط از دست‌نویس و خاطراتی که باقی مانده بود، استفاده کردم و حسرت می‌خورم که چرا این اتفاق زودتر نیفتاد و شاید اگر این اتفاق می‌افتاد، کتاب بسیار پرحجم‌تر می‌شد؛ زیرا وی ۲۵ سال با شهید «شمسی‌پور» زندگی کرده بود.

این بانوی نویسنده ادامه داد: از طرفی دیگر، خوشحالم که در این کتاب شخصیت «پروانه برازنده» شناخته شد و زحماتش -شاید خیلی اندکی- دیده شد. یکی از اساتید وقتی این کتاب را خواند گفت که «من یک آرزو دارم که وقتی کرونا تمام شد، بیایم همدان بر سر مزار این خانم و همانند یک شهید زیارتش کنم» و وقتی این بازتاب‌ها به گوش ما می‌رسد، خیلی خوشحال می‌شویم که فردی که گمنام بوده است، معرفی شده و خیلی‌ها او را شناختند.

وی تصریح کرد: بسیار با این کتاب ارتباط برقرار کردم و هم‌پای پروانه گریه کردم، هم‌پای پروانه خندیدم با دلشوره‌های او دلشوره گرفتم و حس غریب پروانگی را در تمام لحظاتی که این کتاب را می‌نوشتم، در خود احساس کردم.

حمایت اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان از نویسندگان

گودرزیان‌فرد با اشاره به حمایت‌های اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان از کتاب‌های خود، گفت: من به‌عنوان اولین بانوی نویسنده بومی «ملایر» در حوزه دفاع مقدس بوده‌ام؛ اما با این وجود هیچ‌گونه حمایتی نشدم و در ابتدا مسئولین ترجیح می‌دادند سوژه‌ها را با هزینه‌ای چندین‌برابر به نویسند‌های غیربومی واگذار کنند؛ اما اداره‌کل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان از هر نویسنده نوقلمی که بود، حمایت کرد و کارگاه گذاشت و به‌صورت تخصصی کار کردیم؛ بنابراین از حمایت‌های آن‌ها کمال تشکر را دارم.

به گزارش دفاع‌پرس، «لیلا گودرزیان‌فرد» از سال ۱۳۹۳ فعالیت رسمی خود را در زمینه نویسندگی در حوزه مقاومت و ادبیات پایداری آغاز کرده و تاکنون موفق به چاپ ۱۶ کتاب شده است. چهار عنوان این کتاب‌ها در حوزه «مقاومت»، ۲ عنوان در حوزه «سلامت» و ۱۰ عنوان آن‌ها در حوزه ادبیات پایداری است.

انتهای پیام/